Teoria soimaan : tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa
Tutkin maisterintutkielmassani pop/jazz -musiikin perusteiden opettamiseen ja oppimiseen liittyviä erityispiirteitä. Erityisesti syvennyn afroamerikkalaisen musiikin perusteet (AMP) - menetelmään, jossa integroidaan musiikin teorian opiskelu ja yhtyesoitto. Tarkastelen erilaisia oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä kevyen musiikin perusteiden opettamisen näkökulmasta ja pyrin luomaan kokonaiskäsityksen siitä, millaiset asiat edesauttavat musiikin hahmotusaineiden oppimista.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka toteutin keväällä 2017 Jyväskylän ammattiopistossa toimiessani taiteen perusopetuksen pop/jazz -musiikin perusteiden opettajana. Tutkimusta varten suunnittelin kolmen tunnin mittaisen opetuskokonaisuuden, jonka aikana oppilaat saivat erilaisten työmuotojen kautta tutustua duurin moodeihin. Opiskeluun kuului perinteisiä paperitehtäviä, musiikin kuuntelua ja hahmottamista, säveltämistä, yhtyesoittoa sekä improvisointia. Erilaisia työmuotoja käyttämällä oppilaat lähestyivät opetettavaa asiaa useista näkökulmista ja tavoitteena oli saada teoreettinen asia siirrettyä välittömästi käytäntöön. Tutkimusaineistoni keräsin havainnoimalla ja videoimalla oppitunnit sekä keräämällä oppilailta palautekyselyjä tuntien jälkeen.
Tutkimuksessani havaitsin, että musiikin perusteiden ilmiöitä opitaan hyvin erilaisilla tavoilla ja erilaiset työmuodot ovat tarpeellisia eri tavoilla oppivien opiskelijoiden huomioimiseksi. Opettajalta vaaditaan musiikillisten taitojen lisäksi monipuolisia ryhmänohjaamisen taitoja. Koen opettajana oppineeni tutkielmaa tehdessäni paljon musiikin perusteiden opettamisesta ja siihen liittyvistä haasteista, joihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota opetusta suunniteltaessa. Toivon työstäni olevan hyötyä myös muille musiikin perusteiden opettajille sekä opetusta suunnitteleville tahoille.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
Pohjola, Milla (2014)Tämän maisterintutkielman tarkoitus on selvittää, miten harmoniaa opetetaan musiikin perusteissa Lahdessa. Kiinnostuin aiheesta toimiessani musiikin perusteiden opettajana Lahden konservatoriossa. Unkarilaisen säveltäjä ... -
Oppimateriaalia musiikin perusteiden opettamiseen sähkökitaralla
Kauppinen, Ari (2013)Tutkielmani tarkastelee mahdollisuuksia yhdistää musiikin perusteiden opetusta kitaransoiton opetukseen. Musiikin perusteiden opetus koetaan usein todellisesta soivasta musiikista irralliseksi ja pakonomaiseksi aineeksi, ... -
Korvakuulolta soittamisen merkitys musiikin perusteiden opetuksessa
Hänninen, Anu (2013)Olen selvittänyt laadullisen tutkimuksen keinoin korvakuulolta soittamisen yhteyttä melodiasanelutehtävästä suoriutumiseen. Koehenkilöinä on ollut laajan oppimäärän mukaista musiikin perusopetusta järjestävän musiikkiopiston ... -
"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Miettinen, Veera (2020)Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ... -
Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
Huhtanen, Väinö (2020)Kandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussisältöjä keskenään musiikin perusteiden ja improvisoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.