dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Martikainen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2017-06-15T10:33:38Z | |
dc.date.available | 2017-06-15T10:33:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703856 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54523 | |
dc.description.abstract | Tutkin maisterintutkielmassani pop/jazz -musiikin perusteiden opettamiseen ja oppimiseen liittyviä erityispiirteitä. Erityisesti syvennyn afroamerikkalaisen musiikin perusteet (AMP) - menetelmään, jossa integroidaan musiikin teorian opiskelu ja yhtyesoitto. Tarkastelen erilaisia oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä kevyen musiikin perusteiden opettamisen näkökulmasta ja pyrin luomaan kokonaiskäsityksen siitä, millaiset asiat edesauttavat musiikin hahmotusaineiden oppimista.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka toteutin keväällä 2017 Jyväskylän ammattiopistossa toimiessani taiteen perusopetuksen pop/jazz -musiikin perusteiden opettajana. Tutkimusta varten suunnittelin kolmen tunnin mittaisen opetuskokonaisuuden, jonka aikana oppilaat saivat erilaisten työmuotojen kautta tutustua duurin moodeihin. Opiskeluun kuului perinteisiä paperitehtäviä, musiikin kuuntelua ja hahmottamista, säveltämistä, yhtyesoittoa sekä improvisointia. Erilaisia työmuotoja käyttämällä oppilaat lähestyivät opetettavaa asiaa useista näkökulmista ja tavoitteena oli saada teoreettinen asia siirrettyä välittömästi käytäntöön. Tutkimusaineistoni keräsin havainnoimalla ja videoimalla oppitunnit sekä keräämällä oppilailta palautekyselyjä tuntien jälkeen.
Tutkimuksessani havaitsin, että musiikin perusteiden ilmiöitä opitaan hyvin erilaisilla tavoilla ja erilaiset työmuodot ovat tarpeellisia eri tavoilla oppivien opiskelijoiden huomioimiseksi. Opettajalta vaaditaan musiikillisten taitojen lisäksi monipuolisia ryhmänohjaamisen taitoja. Koen opettajana oppineeni tutkielmaa tehdessäni paljon musiikin perusteiden opettamisesta ja siihen liittyvistä haasteista, joihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota opetusta suunniteltaessa. Toivon työstäni olevan hyötyä myös muille musiikin perusteiden opettajille sekä opetusta suunnitteleville tahoille. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | musiikin perusteet | |
dc.subject.other | hahmotusaineet | |
dc.subject.other | AMP | |
dc.subject.other | teoria | |
dc.subject.other | säveltapailu | |
dc.title | Teoria soimaan : tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa | |
dc.title.alternative | Tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706152908 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2017-06-15T10:33:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | säveltapailu | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | musiikinteoria | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |