Osallistujien kokemukset työidentiteettivalmennuksesta
Hytönen, Riikka. 2016. Osallistujien kokemukset työidentiteettivalmennuk-sesta. Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, Aikuiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, 103 s, 16 liitteitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia työidenti-teettivalmennukseen osallistuneilla oli valmennuskertojen jälkeen. Tutkimuk-sessa tarkasteltiin lääkäreiden, sairaanhoitajien, tutkijoiden, opettajien ja ylis-opiston hallintohenkilökuntaan kuuluvien kokemuksia työidentiteettivalmen-nusryhmien ja valmennuskertojen välillä. Tämän lisäksi tarkasteltiin yliopiston ja sairaalan henkilökunnan kokemuksien eroja.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Työsuo-jelurahaston (TSR) rahoittamaa ammatillisen toimijuuden vahvistamisohjelma tutkimus- ja kehittämishanketta. Tutkimusaineisto, Fast-arviointilomake, kerät-tiin kuuden eri identiteettivalmennuskerran jälkeen kaikilta osallistuneilta (N=59). Tutkimusaineisto muodostui 272 vastauslomakkeesta. Tutkimusaineisto analysoitiin kolmen komponentin osalta: I) ryhmään kuuluvuus ja tasa-arvo, II) psykologinen turvallisuus ja III) yksilöllinen toimijuus.
Tulosten perusteella työidentiteettivalmennukseen osallistuneiden koke-mukset olivat keskimäärin melko positiivisia. Valmennusryhmien välillä oli eroa siten, että alhaisimman arvon kaikkien komponenttien osalta sai lääkäriryhmä. Korkeimmat vastausarvot olivat yliopiston hallintohenkilöstöön kuuluvilla. Val-mennuskertojen välillä keskiarvojen ja keskihajonnan erot eivät eronneet merkit-tävästi eri komponenteissa. Kuitenkin T-testi osoitti, että kaikki vastauskerrat ar-vioitiin psykologisen turvallisuuden ja yksilöllisen toimijuuden osalta heikoim-maksi kuin viimeiset vastauskerrat. Valmennuskertojen välillä eroja ilmeni myös ryhmään kuuluvuudessa ja tasa-arvossa. Ensimmäinen valmennuskerta oli ryh-mään kuuluvuuden ja tasa-arvon kannalta parempi kuin neljäs tai viides kerta. Samoin oli ryhmään kuuluvuuden ja tasa-arvon osalta myös kolmas valmennus-kerta oli parempi kuin neljäs ja viides kerta. Organisaatioiden välillä ei ollut mer-kittäviä eroja, vaikka sairaalan tulokset olivat heikommat kuin yliopiston.
Yhteensä voidaan todeta, että osallistujien kokemukset työidentiteettival-mennuksesta olivat varsin hyvät. Huomion kiinnittäminen ryhmän turvalli-suutta tukeviin asioihin parantaisi entisestään osallistujien kokemuksia ja yksi-löllisen toimijuuden tukeminen edesauttaisi osallistujia omaehtoisen toimijuuden aikaansaamisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Moniääninen May Pole : nicaragualainen rituaalitanssi osallistujien kokemana
Ylönen, Maarit E. (2004) -
Taiteilijaelämää : tutkimus taiteilijuudesta ja taiteilijan arjen toimijuudesta työn ja työttömyyden välimaastossa
Ranta, Kati (2020)Tutkielman tarkoitus on tarkastella kuvataiteilijoiden ammatti-identiteettiä ja arkista toimijuutta, jota he toteuttavat työn ja työttömyyden rajaamissa puitteissa. Analysoin tutkielmassa kuvataiteilijoiden kokemusta omasta ... -
Arki, perhe-elämä ja vanhemmuus : tutkimus äitien kotoutumiskokemuksista
Alho, Sanna (2020)Tämä sosiaalityön pro gradu -tutkielma kohdistuu maahan muuttaneiden äitien kokemuksiin kotoutumisesta ja äitiyden yhdistämisestä kodin ulkopuoliseen elämään. Tutkimuskirjallisuudessa on esitetty näkemys monilapsisten ... -
”Olen surrealistinen flamenco-modulaari wannabehuilisti myös arkielämässä” : musiikin, identiteetin ja toimijuuden kietoutuneisuus elämäkerrallisessa puheessa
Siltavuori, Sari (2023)Maisteritutkielmani käsittelee sitä, miten musiikillinen identiteetti ja musiikillinen toimijuus rakentuvat omaelämäkerrallisessa puheessa. Omaelämäkerrallinen puhe tässä tutkimuksessa tarkoittaa sekä puhuttua että ... -
Toimijuus soveltavan liikunnan osallistujien puheessa
Torvinen, Satu (2013)Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia sitä, miten toimijuutta voidaan käsitteellistää soveltavan liikunnan kontekstissa. Tutkimustehtävääni kuvaa kysymys, miten soveltavan liikunnan osallistujat rakentavat puheensa ja ...