"Koulupuvun käyttö on oikeasti niin arkielämän juttu" : etnografinen tutkimus koulupuvun käytöstä Japanissa
Tutkielmassani tarkastelen sitä, millaisia merkityksiä koulupuvun käytöllä on ollut niitä käyttävien yksilöiden elämässä, miten koulupuku on heidän mielestään vaikuttanut heidän asemaansa osana yhteisöä sekä millaisia uudenlaisia merkityksiä japanilainen koulupuku on saanut. Pukeutumista tutkimalla on mahdollista tutkia monia erilaisia kulttuuriin kuuluvia piirteitä, ja olen halunnut työssäni tuoda esille sen, mitä koulupuvun käyttäminen ja siihen liitetyt merkitykset kertovat japanilaisesta kulttuurista. Tutkielmassani olen halunnut painottaa haastateltavieni omaa kokemusta asiasta. Tutkimusaineistoni olen kerännyt teemahaastattelujen avulla. Tutkielmaani varten olen haastatellut viittä japanilaistaustaista henkilöä, jotka ovat käyneet koulunsa Japanissa ja käyttäneet koulupukua vaihtelevasti eri kouluasteilla. Haastateltavani olivat haastattelujen aikaan jo koulunsa päättäneitä, joten haastatteluaineistoni pohjautuu heidän muistoihinsa ja kokemuksiinsa omilta kouluajoiltaan.
Haastateltavieni kokemuksen mukaan koulupuvun käyttöön liittyi pääosin positiivisia tai neutraaleja mielikuvia, vaikka joitakin negatiivisiakin puolia haastatteluissa nousi esille. Pääsääntöisesti haastateltavani katsoivat, että koulupuvun käyttö on lähinnä japanilaiseen koulukulttuuriin kuuluva asia, jonka käytön syvempiä merkityksiä he eivät kouluaikanaan juuri pohtineet tai kyseenalaistaneet. Koulupuvun merkitys korostui kuitenkin esimerkiksi yliopistoaikana, jolloin he eivät enää sitä käyttäneet. Japanilaisessa kulttuurissa koulumaailman katsotaan olevan sellainen ympäristö, jossa yksilö oppii japanilaiseen kulttuuriin kuuluvia taitoja, kuten asettamaan yhteisön edun oman henkilökohtaisen etunsa edelle. Tämän takia haastateltavani eivät pitäneet esimerkiksi koulupuvun käyttämiseen, kuten vaikkapa asusteisiin ja hiusten leikkaamiseen ja värjäämiseen liittyviä sääntöjä omaa elämäänsä rajoittavana tekijänä, sillä se ikään kuin kuului osaksi koulun pukeutumissääntöjä. Aineistoni perusteella japanilaisessa koulussa yksilöityminen tai ryhmäytyminen tapahtuu kuitenkin lähinnä muunlaisten seikkojen kuin pukeutumisen avulla.
Tutkielmassani tarkastelen myös japanilaisen koulupuvun muutosta ja sitä, mitä nämä muutokset kertovat japanilaisen kulttuurin muutoksesta yleensä. Yksi tällainen tästä kertova seikka on koulupuvun sukupuolittuneisuus, sillä tytöt käyttävät niiden kanssa automaattisesti hametta, pojat housuja. Erityisesti naispuoliset haastateltavani suhtautuivat tähän jakoon kriittisesti ja pitivät tapaa vanhanaikaisena. Koulupuku on Japanissa kiinteä osa myös populaarikulttuuria, sillä sitä kuluttavat erityisesti nuoret. Populaarikulttuurin sekä sen leviämisen mukana japanilainen koulupuku on saanut myös uudenlaisia merkityksiä esimerkiksi pornografiassa sekä Japanin ulkopuolellakin suositun cosplay-harrastuksen myötä. Tällaisiin muutoksiin haastateltavani suhtautuivat toisaalta ymmärtäväisesti, sillä he kokivat luonnolliseksi sen, että koulupuku esiintyy nuorisolle suunnatussa materiaalissa, mutta toisaalta taas koulupuvun saamat uudenlaiset merkitykset saavat ihmiset helposti unohtamaan, että koululaisille koulupuvun merkitys on hyvin arkinen.
...
Alternative title
Etnografinen tutkimus koulupuvun käytöstä JapanissaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Inhimillisyyden äärellä lähiössä : etnografinen tutkimus rakenteellisella ja yhteisöllisellä sosiaalityöllä toteutetun lähiötoiminnan merkityksistä
Tuikka, Anne (2017)Tutkimukseni tuottaa tietoa hyvinvointiin vaikuttavista merkityksistä, joita rakenteellisella ja yhteisöllisellä sosiaalityöllä toteutetusta lähiötoiminnasta nousee esiin. Näkökulmat eivät liity pelkästään lähiötoiminnan ... -
Toimijuus ja sukupuoli urheiluvalmentajien kerronnassa
Mankonen, Vilma (2020)Tutkimuksissa urheilua ja liikuntaa tulkitaan instituutiona, joka uusintaa kulttuurisesti rakentuneita sukupuolieroja. Tämän tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä suomalaisten urheiluseuravalmentajien sukupuolelle ... -
"Alkakaa nyt oikeasti kuuntelemaan meitä nuoria!" : nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen esteet Helsingin Sanomien Nuorten Postissa
Poikonen, Annariikka (2012)Tiivistelmä ”Alkakaa nyt oikeasti kuuntelemaan meitä nuoria!” -Nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen esteet Helsingin Sanomien Nuorten Postissa Annariikka Poikonen Pro gradu -tutkimus Sosiaalityö Yhteiskuntatieteiden ...