Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSilvasti, Tiina
dc.contributor.authorHyytiäinen, Harri
dc.date.accessioned2017-06-07T21:35:52Z
dc.date.available2017-06-07T21:35:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703253
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54368
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia ekologisia kulutusidentiteettejä yksilöillä on ja verrata niitä mediassa esillä oleviin kuluttajuusmalleihin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu käyttämällä sisällönanalyysiä sekä diskurssianalyysiä. Työssä on hyödynnetty kahta eri aineistoa. Yhtenä aineistona on käytetty kahdeksankymmenen tekstin kirjoituskilpa-aineistoa, jonka on kerännyt Suomalaisen kirjallisuuden seura ajanjaksolla 1.10.2010-31.5.2011. Media-aineisto puolestaan on kerätty neljästä eri sanomalehdestä. Nämä lehdet ovat Helsingin Sanomat, Turun Sanomat, Keskisuomalainen ja Kauppalehti. Suuruudeltaan aineisto on 60 artikkelin kokoinen ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta se sijoittuu vuosien 2010-2014 ajanjaksolle. Tutkimuksessa yksilöiden ekologiset identiteetit on jaettu neljään eri ryhmään, jotka ovat vihreät kuluttajat, tiedostavat kuluttajat, tietävät kuluttajat ja kriittiset kuluttajat. Mainittuihin arkkityyppeihin jako perustuu vastaajien teksteissä havaittujen ympäristövalintojen arvioituun ekologisuuteen. Myös vastaajien suhtautuminen ympäristödiskurssiin ilmiönä on vaikuttanut muodostettujen ryhmien syntyyn. Työn keskeisimmät tutkimustulokset todentavat kuluttajien ekologisten kulutusidentiteettien monimuotoisuuden sekä havaitsevat mediassa esiintyvien kuluttajuusmallien olevan sisällöiltään hyvin pitkälti samanlaisia kirjoituskilpa-aineiston kanssa. Merkittävin ero yksilökuluttajien sekä mediapuheen välillä on kulutuksen talousulottuvuuden erilainen merkitys. Siinä missä mediateksteissä kuluttajuus nähtiin useammin välttämättömänä talouskasvun ylläpitäjänä, yksilökuluttajat kokivat jatkuvan talouskasvun ajatukseen sidotun kuluttajuuden ekologisesti ongelmallisempana kuin media-aineiston kirjoittajat.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkulutus
dc.subject.otherekologia
dc.subject.otherympäristö
dc.subject.otheridentiteetti
dc.titleYksilöiden ekologiset kulutusidentiteetit ja median tarjoamat vaihtoehdot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706082736
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2017-06-07T21:35:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysokuluttajuus
dc.subject.ysoekologia
dc.subject.ysoympäristö
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot