Yksilöiden ekologiset kulutusidentiteetit ja median tarjoamat vaihtoehdot
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia ekologisia kulutusidentiteettejä yksilöillä
on ja verrata niitä mediassa esillä oleviin kuluttajuusmalleihin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu käyttämällä sisällönanalyysiä sekä
diskurssianalyysiä. Työssä on hyödynnetty kahta eri aineistoa. Yhtenä aineistona on
käytetty kahdeksankymmenen tekstin kirjoituskilpa-aineistoa, jonka on kerännyt Suomalaisen
kirjallisuuden seura ajanjaksolla 1.10.2010-31.5.2011. Media-aineisto puolestaan
on kerätty neljästä eri sanomalehdestä. Nämä lehdet ovat Helsingin Sanomat, Turun Sanomat,
Keskisuomalainen ja Kauppalehti. Suuruudeltaan aineisto on 60 artikkelin kokoinen
ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta se sijoittuu vuosien 2010-2014 ajanjaksolle.
Tutkimuksessa yksilöiden ekologiset identiteetit on jaettu neljään eri ryhmään, jotka ovat
vihreät kuluttajat, tiedostavat kuluttajat, tietävät kuluttajat ja kriittiset kuluttajat. Mainittuihin
arkkityyppeihin jako perustuu vastaajien teksteissä havaittujen ympäristövalintojen
arvioituun ekologisuuteen. Myös vastaajien suhtautuminen ympäristödiskurssiin ilmiönä
on vaikuttanut muodostettujen ryhmien syntyyn.
Työn keskeisimmät tutkimustulokset todentavat kuluttajien ekologisten kulutusidentiteettien
monimuotoisuuden sekä havaitsevat mediassa esiintyvien kuluttajuusmallien olevan
sisällöiltään hyvin pitkälti samanlaisia kirjoituskilpa-aineiston kanssa. Merkittävin ero yksilökuluttajien
sekä mediapuheen välillä on kulutuksen talousulottuvuuden erilainen merkitys.
Siinä missä mediateksteissä kuluttajuus nähtiin useammin välttämättömänä talouskasvun
ylläpitäjänä, yksilökuluttajat kokivat jatkuvan talouskasvun ajatukseen sidotun
kuluttajuuden ekologisesti ongelmallisempana kuin media-aineiston kirjoittajat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ympäristösosiologia
Valkonen, Jarno (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
Eettinen kulutus asenteena ja tekoina
Keränen, Minna (2014)Tutkielma selvitetään eettisen kulutuksen yleisyyttä ja demografisten taustamuuttujien yhteyttä kulutusasenteisiin sekä toteutuneisiin kulutustekoihin. Lisäksi tarkastellaan sitä, millaiset toiminnan tavat ovat yhteydessä ... -
Vastuullisia asenteita ja valintoja : suomalaisten kuluttajien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien kulutusvalintojen tarkastelua
Saha, Elina (2017)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten vastuullista kuluttamista, jossa huomiota kiinnitetään kulutustottumusten eettisiin ja ekologisiin vaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko suomalaisten vastuulliset ... -
Limited effects of size-selective harvesting and harvesting-induced life-history changes on the temporal variability of biomass dynamics in complex food webs
Nonaka, Etsuko; Kuparinen, Anna (Elsevier, 2023)Harvesting has been implicated in destabilizing the abundances of exploited populations. Because selective harvesting often targets large individuals, some studies have proposed that exploited populations often experience ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.