Investigating teacher language awareness and language aware practices in Finland
Päivämäärä
2017Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajan kielitietoisuutta suomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luokanopettajat toteuttavat kielitietoisuutta työssään ja miten he käsitteellistävät kielitietoisuuden käsitteen. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa kahdesta eri koulusta keskisuomalaisessa kaupungissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla ja observoimalla tutkimukseen osallistuvien opettajien opetusta yhden päivän ajan sekä haastattelemalla heitä yksitellen. Aineisto analysoitiin käyttäen temaattista analyysimenetelmää, jota sovellettiin aineistolähtöisesti ja teorian ohjaamana. Aineisto pohjalta muodostui kolme teemaa: opettaja kielellisenä mallina, opettaja oppiaineen kielen opettajana sekä minkälaisia kielitietoisuutta tukevia pedagogisia käytänteitä opettajat käyttävät opetuksessaan.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajien päivittäiset pedagogiset valinnat voidaan nähdä kielitietoisuutta tukevina. Tutkimuksen mukaan kielitietoisuus-käsite kaipaa täsmennystä kouluissa, vaikka luokanopettajat tekevätkin kielitietoisia valintoja. Opettajan kielitietoisuus näkyy luokassa eri tavoin, esimerkiksi opettajan persoonan, kokemuksen ja asenteiden välityksellä. Oppilaantuntemus on yksi avaintekijöistä kielitietoisessa opetuksessa. Aiempien tutkimusten mukaan kielitietoisesta opettamisesta hyötyy kaikki oppilaat. Tämä tutkimus pyrkii luomaan tietä tulevaisuuden tutkimukselle opettajan kielitietoisuudesta sekä kielitietoisesta opettamisesta ja oppimisesta
...
The aim of the research was to study teacher language awareness in Finnish primary schools. In addition, the goal was to find out how classroom teachers practice language awareness in their profession and how they conceptualise the term ‘language awareness’. Three classroom teachers from two different schools in Central Finland participated in the study. To collect the data, three different methods were used: video recordings, observations and interviews. Thematic analysis method was used to find the three main themes. The dataset was analysed using a content-based and a theory-driven analysis methods. Through the data three main themes were constructed: teacher as a model for language, teacher as a language teacher of a subject and the pedagogical actions teachers take that support language awareness.
The study revealed that the everyday pedagogical choices that classroom teachers take, can be seen supporting language awareness. It was also found that although the classroom teachers make language aware choices, the term ‘language awareness’ is rather unfamiliar in schools. The teacher language awareness is mediated, for example, through teacher’s personality, experience and attitude towards language awareness. Teacher knowing his/her pupils is one of the key factors in language aware teaching. According to previous studies, language aware teaching benefits all pupils. This research aims to create a path for future study of teacher language awareness and language aware teaching and learning.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers’ language practices and choices in a bilingual, co-located kindergarten in Finland
Sopanen, Pauliina (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2022)This article explores the language practices and choices of four teachers in a co-located kindergarten in Finland. Following Finland’s official bilingualism, the education system is built on two tracks ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Investigating the professional agency of English teachers in rural Ukrainian public schools
Park, Jean (2019)The aim of this study is to understand how professional agency is constrained and enabled among English language teachers in public schools of a Ukrainian village. The data was obtained through focus group discussions, an ... -
Teachers' self-efficacy and the sources of efficacy : A cross-cultural investigation in Japan and Finland
Yada, Akie; Tolvanen, Asko; Malinen, Olli-Pekka; Imai-Matsumura, Kyoko; Shimada, Hiroshi; Koike, Rihei; Savolainen, Hannu (Pergamon Press, 2019)The study explores the extent and sources of Teachers’ Self-Efficacy (TSE) for inclusive practices among 261 Japanese and 1123 Finnish teachers. Measurement invariance was tested to ensure the chosen scales’ cross-cultural ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.