dc.contributor.advisor | Taiminen, Heini | |
dc.contributor.author | Ruusulehto, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2017-06-05T11:15:36Z | |
dc.date.available | 2017-06-05T11:15:36Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703040 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54295 | |
dc.description.abstract | Nykypäivänä älyllinen ja henkinen pääoma ovat nousseet yritysten tärkeimmäksi kilpailueduksi, mutta samalla henkilöstön vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista
haasteista. Työntekijöiden uuden sukupolven odotukset työelämästä ovat muuttuneet ja
yritysten tulee osata vastata näihin muuttuviin toiveisiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla työnantajabrändin merkitystä sekä
käytännön toteuttamista ohjelmistoalan yrityksissä. Tutkimus rajautuu tutkimaan työnantajabrändiä kolmen ohjelmistoalan yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Tutkimus pyrkii
antamaan vastauksen siihen, mitä osa-alueita työnantajabrändiin kuuluu yrityksen
sisäisestä näkökulmasta, mitä käytännön toimenpiteitä yritykset tekevät työnantajabrändin
rakentamiseksi, miten työnantajabrändin onnistumista arvioidaan sekä mitä
hyötyjä onnistuneessa työnantajabrändissä nähdään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusote on
kuvaileva. Aineistona käytettiin haastatteluja, havainnointia sekä valmista aineistoa,
kuten artikkeleita, blogeja ja videoita. Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelun ja
tyypittelyn avulla.
Tulosten mukaan työnantajabrändin merkitys ja tärkeys on hyvin tiedostettu kohdeyrityksissä,
mikä osaltaan johtuu ohjelmistoalalla vallitsevasta kilpailutilanteesta. Työnantajabrändi nähtiin lähes synonyyminä työntekijäkokemukselle ja sen koettiin sisältävän
kaikki työntekijän kokonaisvaltaiseen kokemukseen sekä työolosuhteisiin liittyvät
asiat. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin samankaltaisia asioita kuin aiemmista
tutkimuksista, joten se vahvistaa osaltaan olemassa olevaa tutkimustietoa. Tutkimuksen
tulokset kuitenkin toivat esiin asioita konkreettisemmalta tasolta ja antoivat käytännön
esimerkkejä työnantajabrändin rakentamiseksi. Näitä keinoja olivat muun muassa sisäiseen
viestintään panostaminen, palautteeseen reagointi, asioihin vaikuttamisen mahdollistaminen
sekä erilaiset yhteiset aktiviteetit. Organisaatiokulttuuri ja yrityksen identiteetti
ovat työnantajabrändin keskiössä ja tutkimuksen kohdeyrityksistä löytyi selkeitä
yhteneväisiä kulttuurillisia piirteitä. Työnantajabrändin mittaaminen ja kehittäminen
tarvitsevat kenties tulevaisuudessa systemaattisempaa otetta, sillä tulosten mukaan ne
ovat edelleen suurelta määrin tunnepohjaisia asioita. Työnantajabrändiä pidettiin tulosten
mukaan erittäin tärkeänä yrityksen menestyksekkään toiminnan takaamiseksi ja sen
nähtiin suoraviivaisesti vaikuttavan yrityksen liiketoiminnalliseen tulokseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (70 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | työnantajabrändi | |
dc.title | Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706052663 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.date.updated | 2017-06-05T11:15:36Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | työnantajat | |
dc.subject.yso | brändit | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.subject.yso | organisaatiokulttuuri | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työmotivaatio | |
dc.subject.yso | sitouttaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |