Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBottas, Reijo.
dc.contributor.authorBergman, Helen
dc.date.accessioned2017-05-30T06:52:30Z
dc.date.available2017-05-30T06:52:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702339
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54174
dc.description.abstractBergman, H. 2017. Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014). Institutionen för idrottsvetenskaper, Jyväskylä universitet, pro gradu-avhandling i idrottspedagogik, 54 sidor., 2 bilagor. Syftet med avhandlingen var att ta reda på gymnastiklärarnas, som undervisar i den grundläggande utbildningen, åsikt om bedömningen i gymnastiken i den nya läroplanen (läroplanen för den grundläggandeutbildningen 2014). Det är viktigt att gymnastiklärarna förstår och vet hur de ska bedöma eleverna, därmed är det viktigt att anvisningarna är sådana att alla lärare förstår dem så att de utan problem kan följa dem. Ämnet är aktuellt, viktigt och intressant. Målgruppen för undersökningen var gymnastiklärare som undervisar i den grundläggande utbildningen. Med hjälp av Liito ry. skickades undersökningsenkäten ut till medlemmar som angett att de undervisar gymnastik i den grundläggande utbildningen. I den kvantitativa undersökningen har en enkät använts som datainsamlingsmetod. I undersökningen deltog 77 gymnastiklärare som undervisar i den grundläggande utbildningen både från svenska och finska skolor runt om i landet. För att analysera materialet användes programmet IBM SPSS-statistica 24. De viktigaste resultaten med tanke på forskningsfrågorna var missnöjet med bedömningen i den nya läroplanen. Av alla respondenter var det 39 % som inte var nöjda med den nya läroplanens bedömningssätt i gymnastik. Som följd av detta resultat visade det sig att 56,6 % skulle vilja ändra på bedömningen i den nya läroplanen. Det fanns också en signifikant skillnad på hur gymnastiklärare som jobbat i 1–3 år och gymnastiklärare som jobbat i mer än 9 år tycker om bedömningskriterierna. De som hade kortare arbetserfarenhet var mer positivt inställda till bedömningskriterierna än de som hade längre arbetserfarenhet. Den eviga diskussionen om eleverna ska bli bedömda med siffror i gymnastik fick starkt stöd av gymnastiklärarna som deltog i undersökningen.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (54 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherBedömning
dc.subject.otherelevbedömning
dc.subject.otherskolgymnastik
dc.subject.otherläroplanen i den grundläggande utbildningen
dc.subject.othergymnastiklärare
dc.titleGymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705302558
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2017-05-30T06:52:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot