Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014)
Tekijät
Päivämäärä
2017Bergman, H. 2017. Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014). Institutionen för idrottsvetenskaper, Jyväskylä universitet, pro gradu-avhandling i idrottspedagogik, 54 sidor., 2 bilagor.
Syftet med avhandlingen var att ta reda på gymnastiklärarnas, som undervisar i den grundläggande utbildningen, åsikt om bedömningen i gymnastiken i den nya läroplanen (läroplanen för den grundläggandeutbildningen 2014). Det är viktigt att gymnastiklärarna förstår och vet hur de ska bedöma eleverna, därmed är det viktigt att anvisningarna är sådana att alla lärare förstår dem så att de utan problem kan följa dem. Ämnet är aktuellt, viktigt och intressant.
Målgruppen för undersökningen var gymnastiklärare som undervisar i den grundläggande utbildningen. Med hjälp av Liito ry. skickades undersökningsenkäten ut till medlemmar som angett att de undervisar gymnastik i den grundläggande utbildningen.
I den kvantitativa undersökningen har en enkät använts som datainsamlingsmetod. I undersökningen deltog 77 gymnastiklärare som undervisar i den grundläggande utbildningen både från svenska och finska skolor runt om i landet. För att analysera materialet användes programmet IBM SPSS-statistica 24.
De viktigaste resultaten med tanke på forskningsfrågorna var missnöjet med bedömningen i den nya läroplanen. Av alla respondenter var det 39 % som inte var nöjda med den nya läroplanens bedömningssätt i gymnastik. Som följd av detta resultat visade det sig att 56,6 % skulle vilja ändra på bedömningen i den nya läroplanen. Det fanns också en signifikant skillnad på hur gymnastiklärare som jobbat i 1–3 år och gymnastiklärare som jobbat i mer än 9 år tycker om bedömningskriterierna. De som hade kortare arbetserfarenhet var mer positivt inställda till bedömningskriterierna än de som hade längre arbetserfarenhet.
Den eviga diskussionen om eleverna ska bli bedömda med siffror i gymnastik fick starkt stöd av gymnastiklärarna som deltog i undersökningen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ... -
Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä.
Tarkiainen, Rasmus (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ... -
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Liikunnanopetuksen oppilasarviointi - kyselytutkimus yläluokkien opettajille
Weckman, Sanna (2008) -
Arviointi alakoulun musiikintunneilla
Önkki, Siiri (2018)Arviointi on keskeinen osa jokaisen opettajan työtä. Jokainen opettaja on velvoitettu arvioimaan oppilaitaan. Taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmallisuudesta on kuitenkin keskusteltu paljon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.