dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo. | |
dc.contributor.author | Bergman, Helen | |
dc.date.accessioned | 2017-05-30T06:52:30Z | |
dc.date.available | 2017-05-30T06:52:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702339 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54174 | |
dc.description.abstract | Bergman, H. 2017. Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014). Institutionen för idrottsvetenskaper, Jyväskylä universitet, pro gradu-avhandling i idrottspedagogik, 54 sidor., 2 bilagor.
Syftet med avhandlingen var att ta reda på gymnastiklärarnas, som undervisar i den grundläggande utbildningen, åsikt om bedömningen i gymnastiken i den nya läroplanen (läroplanen för den grundläggandeutbildningen 2014). Det är viktigt att gymnastiklärarna förstår och vet hur de ska bedöma eleverna, därmed är det viktigt att anvisningarna är sådana att alla lärare förstår dem så att de utan problem kan följa dem. Ämnet är aktuellt, viktigt och intressant.
Målgruppen för undersökningen var gymnastiklärare som undervisar i den grundläggande utbildningen. Med hjälp av Liito ry. skickades undersökningsenkäten ut till medlemmar som angett att de undervisar gymnastik i den grundläggande utbildningen.
I den kvantitativa undersökningen har en enkät använts som datainsamlingsmetod. I undersökningen deltog 77 gymnastiklärare som undervisar i den grundläggande utbildningen både från svenska och finska skolor runt om i landet. För att analysera materialet användes programmet IBM SPSS-statistica 24.
De viktigaste resultaten med tanke på forskningsfrågorna var missnöjet med bedömningen i den nya läroplanen. Av alla respondenter var det 39 % som inte var nöjda med den nya läroplanens bedömningssätt i gymnastik. Som följd av detta resultat visade det sig att 56,6 % skulle vilja ändra på bedömningen i den nya läroplanen. Det fanns också en signifikant skillnad på hur gymnastiklärare som jobbat i 1–3 år och gymnastiklärare som jobbat i mer än 9 år tycker om bedömningskriterierna. De som hade kortare arbetserfarenhet var mer positivt inställda till bedömningskriterierna än de som hade längre arbetserfarenhet.
Den eviga diskussionen om eleverna ska bli bedömda med siffror i gymnastik fick starkt stöd av gymnastiklärarna som deltog i undersökningen. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Bedömning | |
dc.subject.other | elevbedömning | |
dc.subject.other | skolgymnastik | |
dc.subject.other | läroplanen i den grundläggande utbildningen | |
dc.subject.other | gymnastiklärare | |
dc.title | Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014) | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705302558 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-30T06:52:31Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |