Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
Tämä tutkimus selvittää luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät oppiainerajat ylittävän musiikinopetuksen, millä tavoin he ovat toteuttaneet sitä, ja minkälaisia tavoitteita, etuja, esteitä, haasteita ja edellytyksiä he siihen liittävät. Tutkimus kiinnittyy laadullisen tutkimuksen metodologiaan. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla puhelinhaastattelulla. Aineiston analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppiainerajat ylittävä ja oppiaineiden opetusta eheyttävä musiikinopetus ymmärretään musiikin oppiaineen integroitumisena muihin oppiaineisiin. Breslerin (1995) integrointityyleistä alistuva ja affektiivinen ovat käytetyimmät. Rinnastaminen, jaksottaminen ja toiminnallisten aktiviteettien järjestäminen ovat suosittuja opetuksen eheyttämisen tapoja. Sekä edut että tavoitteet liittyvät oppimisen tukemiseen ja tehostamiseen, keskittymiseen, oppiaineiden tavoitteisiin, oppilasryhmän tarpeisiin, oppimismotivaatioon, kokonaispersoonallisuuden kehitykseen, yhteisöllisyyteen ja yhteistyötaitoihin. Lisäksi tavoitteet liittyvät laaja-alaiseen osaamiseen ja opetuksen elävöittämiseen. Sekä hankaloittavat tekijät että edellytykset ovat yhteydessä opettajan ammatilliseen kompetenssiin, motivaatioon, yhteistyöhön, oppilasryhmän tarpeisiin ja resursseihin. Musiikkia käytetään luontevana osana opetusta useana päivänä viikossa. Musiikin rooli oppiainerajat ylittävässä musiikinopetuksessa perustuu lähinnä muiden oppiaineiden elävöittämiseen ja tehostamiseen. Musiikin tavoitteisiin keskittyminen on oppiainerajat ylittävässä musiikinopetuksessa vähäistä.
...
Alternative title
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
Parvela-Westerinen, Eija (2013)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ... -
Opettajien käsityksiä ja kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta alkuopetuksessa
Ojala, Annika (2010) -
"Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista
Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ...