dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.author | Rantala, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-29T15:50:19Z | |
dc.date.available | 2017-05-29T15:50:19Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702323 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54169 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus selvittää luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät oppiainerajat ylittävän musiikinopetuksen, millä tavoin he ovat toteuttaneet sitä, ja minkälaisia tavoitteita, etuja, esteitä, haasteita ja edellytyksiä he siihen liittävät. Tutkimus kiinnittyy laadullisen tutkimuksen metodologiaan. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla puhelinhaastattelulla. Aineiston analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppiainerajat ylittävä ja oppiaineiden opetusta eheyttävä musiikinopetus ymmärretään musiikin oppiaineen integroitumisena muihin oppiaineisiin. Breslerin (1995) integrointityyleistä alistuva ja affektiivinen ovat käytetyimmät. Rinnastaminen, jaksottaminen ja toiminnallisten aktiviteettien järjestäminen ovat suosittuja opetuksen eheyttämisen tapoja. Sekä edut että tavoitteet liittyvät oppimisen tukemiseen ja tehostamiseen, keskittymiseen, oppiaineiden tavoitteisiin, oppilasryhmän tarpeisiin, oppimismotivaatioon, kokonaispersoonallisuuden kehitykseen, yhteisöllisyyteen ja yhteistyötaitoihin. Lisäksi tavoitteet liittyvät laaja-alaiseen osaamiseen ja opetuksen elävöittämiseen. Sekä hankaloittavat tekijät että edellytykset ovat yhteydessä opettajan ammatilliseen kompetenssiin, motivaatioon, yhteistyöhön, oppilasryhmän tarpeisiin ja resursseihin. Musiikkia käytetään luontevana osana opetusta useana päivänä viikossa. Musiikin rooli oppiainerajat ylittävässä musiikinopetuksessa perustuu lähinnä muiden oppiaineiden elävöittämiseen ja tehostamiseen. Musiikin tavoitteisiin keskittyminen on oppiainerajat ylittävässä musiikinopetuksessa vähäistä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (147 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | oppiainerajat ylittävä opetus | |
dc.subject.other | alkuopetus | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.title | Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa | |
dc.title.alternative | Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705292553 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-29T15:50:19Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |