dc.contributor.advisor | Kalaja, Teppo | |
dc.contributor.author | Wetzell, Tom | |
dc.date.accessioned | 2017-05-29T11:29:06Z | |
dc.date.available | 2017-05-29T11:29:06Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702297 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54161 | |
dc.description.abstract | Tämän työn tarkoituksena oli tutkia peruskoulun ala-asteen oppilaiden motorisen koordinaation
kehittymistä lyhyellä, neljän viikon ajanjaksolla. Tutkimusaineistoon pyydettiin mukaan helsinkiläisen
ala-asteen kuudennen luokan oppilaita (n=24), joista poikia oli 10 ja tyttöjä 14. Lopullisen
tutkimusjoukon muodostivat 20 kuudennen luokan oppilasta, joista poikia oli 8 ja tyttöjä
12. Motorisen koordinaation kehittymisen mittarina käytettiin neljä mittausosiota käsittä-
vää KTK-testiä (Körperkoordinationstest für Kinder), jota käytettiin oppilaiden alku- ja lopputestauksessa.
Testipatteristoon kuuluu tasapainoilu takaperin, sivuttaishyppely, sivuttaissiirtyminen
ja esteen yli kinkkaus. Testillä mitattiin oppilaiden koordinatiivisia suorituksia, joista
kehittymistä on havaittavissa suoritusten tulosparannusten kautta. Tutkimus tehtiin pitkittäistutkimuksena
neljän viikon ajanjakson välillä.
Taidon oppimisessa toistojen määrällä ja laadulla on iso merkitys. 12-vuotiaiden lasten liikuntaaktiivisuudessa
voi esiintyä hyvinkin suuria eroja ja nämä erot voivat näkyä oppilaan motorisessa
oppimisessa. Tämä näkökulma huomioon ottaen tehtiin taustakysely, jolla selvitettiin
kohderyhmän viikoittaista fyysisen aktiivisuuden määrää neljän viikon aikana. Aktiivisuuskyselyllä
tutkittiin aktiivisuuden ja sukupuolen yhteyksiä motoriseen oppimiseen.
Tutkimuksen tuloksissa kohderyhmällä havaittiin kasvua KTK-testin kokonais- ja osatesteissä.
Tilastollisesti merkitsevä tulosparannus saavutettiin testien kokonaispisteissä, mutta osatestien
tulosmuutoksissa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Pojat olivat huomattavasti tyttöjä
aktiivisempia neljän viikon aikana, ja he saivat myös tyttöjä korkeammat kokonaispistemäärät
testeistä. Testipisteiden kasvun ero poikien ja tyttöjen välillä ei kuitenkaan ollut tilastollisesti
merkitsevä. Kohderyhmässä aktiivisemmin liikkuneet saivat vähemmän liikkuneita korkeampia
testituloksia.
Johtopäätöksenä todetaan, että neljän viikon ajanjaksolla oppilailla tapahtui motoristen taitojen
oppimista KTK-testimenetelmällä mitattaessa. Sukupuolen ja aktiivisuuden yhteyksiä kohderyhmän
motoriseen oppimiseen ei pystytty tilastollisesti osoittamaan, vaikka tuloksissa olikin
havaittavissa suuntaa antavia muutoksia. Tulosmuutosten suunta tuki käsitystä siitä, että sukupuolella
ja fyysisellä aktiivisuudella on merkitystä motoriseen oppimiseen. | fi |
dc.description.abstract | This Master´s thesis purpose was to examine short term development of motor coordination in
elementary school for four weeks. 24 sixth grade pupils were invited to join this study. The
final examine group consisted (n=20) of 8 boys and 12 girls. They were measured two times
(initial and final) with KTK-test. Test battery consists of four components which are moving
backwards, jumping sideways, moving sideways and jumping over obstacle. KTK-test
measures coordinative performance and motor development can be noticed through higher test
points. This was a longitudinal four week study.
There is significance in repetitions and quality in learning skills. Large differences can appear
in physical activity and these differences can play a big role for 12 year old children and motor
learning. An activity poll were made to examine pupils’ physical activity during four weeks.
Activity poll purpose was to gather data to analyze the relations between physical activity, gender
and motor learning.
The result of this study was that statistical significance were noticed in growth of points in KTK
test. There were no significant differences noticed in all four part tests of KTK. Boys were more
active than girls in four week period of time and had also higher overall points from the test
than girls. The difference in growth of points for boys and girls were not statistically significant.
The conclusion is that there were motor development noticed in pupils for four weeks period,
measured with KTK-test. No connections were found between physical activity, gender and
motor learning, though the results can be decoded as directional. The changes in growth of
points in this study indicates that there is a directional connection between physical activity,
gender and motor learning. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (64 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Tapaustutkimus kuudesluokkalaisten motorisen koordinaation kehittymisestä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705292544 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2017-05-29T11:29:07Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | motorinen kehitys | |
dc.subject.yso | koordinaatio | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |