Suomalaisuuden rakentuminen Riku Rantalan kolumneissa
Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisuuden rakentumista Riku Rantalan matkailukolumneissa
vuodelta 2016. Tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita kolumneissa luodaan
suomalaisista ja suomalaisesta yhteiskunnasta ja millaisin kielellisin keinoin näitä
representaatioita rakennetaan. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: 1) Millä tavoin Riku
Rantalan kolumneissa representoidaan suomalaista yhteiskuntaa ja suomalaisuutta? 2)
Millaisin kielellisin keinoin näitä representaatioita rakennetaan?
Tutkielma perustuu kriittisen diskurssianalyysin teoreettiselle viitekehykselle, joka puolestaan
pohjaa ajatukselle yhteiskunnan valtarakenteista ja kielestä näiden valtarakenteiden luojana ja
ylläpitäjänä. Metodina tutkielmassa toimii systeemis-funktionaalinen kielioppi, jonka avulla
tarkastellaan aineiston kieliopillisia rakenteita ja leksikaalisia valintoja. Näiden kautta pyritään
havaitsemaan erilaisia representaatioita tekstistä.
Aineisto koostuu 15 Riku Rantalan kirjoittamasta kolumnista, jotka ovat ilmestyneet Helsingin
Sanomien Matka-osiossa vuonna 2016. Rantala on Madventures-ohjelmasta tunnettu
ammattimatkaaja, ja hän on Suomessa hyvin tunnettu ja näkyvä mediapersoona.
Aineistosta erottuu yhteensä yhdeksän representaatiota, jotka kuvaavat Suomea, suomalaista
politiikkaa ja suomalaisia. Suomea kuvataan sekä hyvänä että vääränlaisena maana sekä
idyllisenä luontokohteena. Suomalaista politiikkaa kuvataan hyvinvointivaltion näkökulmasta
sekä älyttömänä ja vääränlaisena. Suomalaisia puolestaan representoidaan sivistymättöminä,
tiukkapipoisina ja kiittämättöminä. Kolumneissa erottuu kirjoittajan luoma oikean ja väärän
diskurssi, poliittinen ja uskonnollinen diskurssi sekä luontodiskurssi, joiden kautta
representaatioita on luotu.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisuuden representaatiot Lidl Suomi Ky:n ”Epäilevä Tuomas” -mainoksissa
Huotari, Lyydia (2018)Medioituvassa maailmassamme yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa miljoonia katsojia. Mainosten tehtä- vänä on vaikuttaa katsojiin ja kuluttajiin, joten mainoksilla on valtaa. Televisiomainokset syntyvät ympäröivän ... -
"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa
Riekki, Sini (2023)Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista ... -
Maahanmuuttodiskurssit eduskuntapuolueiden vuoden 2015 vaalimateriaaleissa
Herneaho, Irina (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten maahanmuuttoa käsitellään kevään 2015 eduskuntavaalimateriaaleissa. Teema on politiikassa erityisen ajankohtainen, sillä historiallisen synkkä pakolaistilanne on ajanut ihmisiä ... -
Tuotantoeläinten hyvinvoinnin rakentuminen lihanjalostajien vastuullisuusviestinnässä
Tuomela, Pauliina (2017)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten lihanjalostajat kuvaavat tuotantoeläinten hyvinvointia kuluttajille suunnattujen verkkosivujensa vastuullisuusviestinnässä. Aihe on tärkeä, koska lihanjalostajien kuvaukset ... -
Putin tuntuu olevan sokka irti : Venäjän ja Putinin representaatiot Ukrainan kriisissä
Back, Annika (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Venäjää ja Putinia representoidaan YLE:n asiantuntijaartikkeleissa Ukrainan sotaa edeltävällä kriisiytymiskaudella helmikuussa 2022. Tutkimus on luonteeltaan laadullista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.