Arvostava kohtaaminen sosiaalityössä : autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnista
TIIVISTELMÄ
ARVOSTAVA KOHTAAMINEN SOSIAALITYÖSSÄ – Autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnista
Heli Virtanen
Pro gradu -tutkielma
Sosiaalityö
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Jyväskylän yliopisto
Ohjaaja: Tuija Virkki
Kevät 2017
Sivumäärä 135
Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijän mahdollisuuksia vahvistaa erityisen tuen tarpeessa olevan asiakkaan arvostavaa kohtaamista ja osallisuutta sosiaalihuoltolain 36. §:n mukaisen palvelutarpeen arvioinnin aikana. Tarkasteltavana on myös se, millaisia esteitä arjessa ja työn rakenteellisissa puitteissa on sosiaalityöntekijän toiminnalle asiakastyössä.
Reflektoin omaa toimintaani sosiaalityöntekijänä autoetnografian avulla. Autoetnografialla tarkoitetaan tutkimuksen tekemisen ja tiedonhankinnan tapaa, jossa tutkijan omakohtaiset kokemukset ovat tutkimuksen keskeisintä aineistoa. Tutkija asettaa siis oman elämänsä tarkastelun kohteeksi muiden elämän sijasta.
Työni lähtökohta on ajatus siitä, että jokaisen asiakkaan kohdalla on kyse asiakkaan yksilöllisestä tarinasta eli narratiivista. Asiakkaan ainutkertainen narratiivi rakentuu asiakastapaamisessa dialogisesti, asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa ja keskustelun myötä. Näin voidaan saavuttaa jaettu ymmärrys asioista. Autoetnografinen havainnointi ja narratiivinen lähestymistapa asiakkaan tilanteeseen muodostavat tuoreen lähestymistavan sosiaalityöntekijän oman työn reflektointiin.
Aineisto on kerätty erityisen tuen tarpeessa olevien henkilöiden sosiaalihuoltolain 36. §:n mukaisen palvelutarpeen arvioinnin aikana toteutuneista asiakastilanteista. Arviointiprosesseja oli yhteensä 18, ja aineistona toimivat niistä kirjatut asiakaskertomukset (352 kirjausta). Keräsin aineistoa lisäksi myös laatimallani havainnointilomakkeistolla, jonka avulla täydensin asiakaskertomuksista saatavaa tietoa asiakastapaamisten jälkeen (90 sivua). Analyysimenetelmäni on laadullinen.
Asiakasta arvostavaa kohtaamista ja asiakkaan osallisuutta edistävät hyvä valmistautuminen asiakastapaamiseen, huomion kiinnittäminen vuorovaikutustaitoihin, oman elämänhistorian ja tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen, asiakkaan osallistamisen varmistaminen sekä rakenteellisten tekijöiden tunnistaminen. Oman työni havainnointi osoitti henkilökohtaisiksi kehittämisenkohteikseni muun muassa asiakkaan kohtaamiseen valmistautumisen.
...
Muu nimeke
Autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Empatia psykiatrian osastojen sosiaalityössä : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia
Heikkinen, Maria (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, minkälaisia kokemuksia psykiatrian osastojen sosiaalityöntekijöillä on empatiasta työskentelyn osana. Tutkimuksessa on käytetty fenomenologista tutkimusotetta, joka on mahdollistanut ... -
Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
Virtanen, Liisa (2021)Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityössä. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulmaa siitä, millaisia merkityksiä kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteilla ... -
Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
Radmer, Jasmin (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. ... -
Monialainen yhteistyö lastensuojelun sosiaalityössä hyvinvointialueilla
Hautsalo, Katri (2023)Teoria osiossa määritellään sosiaalityö, lastensuojelu, monialainen työskentely lähikäsitteineen sekä hyvinvointialue. Monialainen yhteistyö on muodostunut merkittäväksi osaksi sosiaalityön käytännössä. Tutkielmassa ... -
Tutkimusta lasten kanssa : autoetnografinen reflektio sukupolvien suhteista
Kiili, Johanna; Moilanen, Johanna; Lehto-Lundén, Tiina; Svenlin, Anu-Riina; Kannasoja, Sirpa (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Artikkelissa tarkastellaan lasten ja tutkijoiden välisiä sukupolvisuhteita tutkimustoiminnassa. Tutkimusmenetelmänä ja tutkijoihin kohdistuvana pedagogisena menetelmänä käytetään kollaboratiivista autoetnografiaa. Artikkelissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.