Arvostava kohtaaminen sosiaalityössä : autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnista

Abstract
TIIVISTELMÄ ARVOSTAVA KOHTAAMINEN SOSIAALITYÖSSÄ – Autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnista Heli Virtanen Pro gradu -tutkielma Sosiaalityö Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: Tuija Virkki Kevät 2017 Sivumäärä 135 Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijän mahdollisuuksia vahvistaa erityisen tuen tarpeessa olevan asiakkaan arvostavaa kohtaamista ja osallisuutta sosiaalihuoltolain 36. §:n mukaisen palvelutarpeen arvioinnin aikana. Tarkasteltavana on myös se, millaisia esteitä arjessa ja työn rakenteellisissa puitteissa on sosiaalityöntekijän toiminnalle asiakastyössä. Reflektoin omaa toimintaani sosiaalityöntekijänä autoetnografian avulla. Autoetnografialla tarkoitetaan tutkimuksen tekemisen ja tiedonhankinnan tapaa, jossa tutkijan omakohtaiset kokemukset ovat tutkimuksen keskeisintä aineistoa. Tutkija asettaa siis oman elämänsä tarkastelun kohteeksi muiden elämän sijasta. Työni lähtökohta on ajatus siitä, että jokaisen asiakkaan kohdalla on kyse asiakkaan yksilöllisestä tarinasta eli narratiivista. Asiakkaan ainutkertainen narratiivi rakentuu asiakastapaamisessa dialogisesti, asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa ja keskustelun myötä. Näin voidaan saavuttaa jaettu ymmärrys asioista. Autoetnografinen havainnointi ja narratiivinen lähestymistapa asiakkaan tilanteeseen muodostavat tuoreen lähestymistavan sosiaalityöntekijän oman työn reflektointiin. Aineisto on kerätty erityisen tuen tarpeessa olevien henkilöiden sosiaalihuoltolain 36. §:n mukaisen palvelutarpeen arvioinnin aikana toteutuneista asiakastilanteista. Arviointiprosesseja oli yhteensä 18, ja aineistona toimivat niistä kirjatut asiakaskertomukset (352 kirjausta). Keräsin aineistoa lisäksi myös laatimallani havainnointilomakkeistolla, jonka avulla täydensin asiakaskertomuksista saatavaa tietoa asiakastapaamisten jälkeen (90 sivua). Analyysimenetelmäni on laadullinen. Asiakasta arvostavaa kohtaamista ja asiakkaan osallisuutta edistävät hyvä valmistautuminen asiakastapaamiseen, huomion kiinnittäminen vuorovaikutustaitoihin, oman elämänhistorian ja tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen, asiakkaan osallistamisen varmistaminen sekä rakenteellisten tekijöiden tunnistaminen. Oman työni havainnointi osoitti henkilökohtaisiksi kehittämisenkohteikseni muun muassa asiakkaan kohtaamiseen valmistautumisen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705232473Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share