Show simple item record

dc.contributor.advisorNokka, Marjaana
dc.contributor.authorVäisänen, Jaro
dc.date.accessioned2017-05-20T13:11:49Z
dc.date.available2017-05-20T13:11:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54046
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fotorealististen 3D-objektien renderointia ja kompositointia elokuvauksessa. Tutkimuskysymys heräsi kiinnostuksestani elokuvauksessa käytettyihin visuaalisiin efekteihin ja siihen, miten elokuvauksen jälkituotannossa käytetyllä renderoinilla ja kompositoinnilla saadaan fotorealistisia lopputuloksia, kuvaruutuja. Vertailtuja renderointimenetelmiä ovat säteenseuranta ja kuvapohjainen valaistus, jotka kumpikin ovat käytettyjä menetelmiä fotorealismin saavuttamisessa. Säteenseuranta on suorituskyvyltään melko hidas, kun halutaan kuvaruutuun ehdotonta realismia. Sen edut ovat kuitenkin hyvässä laadussa, mikäli laskenta-aika ei ole ongelma. Kuvapohjaista valaistusta puolestaan on helppo hyödyntää 3D-objektien valaistuksessa, koska renderointiin saadaan täysin samat valonlähteet, joita kuvatussa kohtauksessa käytettiin. Nykypäivää ja tulevaisuutta ajatellen kuvapohjaisen valaistuksen periaatteet ovat yhä enemmän esillä, mutta säteenseurannan käyttö siirtyy yhä enemmän animaatioelokuviin.fi
dc.description.abstractIn this Bachelor’s thesis I discuss studies and my own personal views on photorealistic rendering and compositing of 3D objects in cinematography. The purpose of this thesis arose from my interest in visual effects used in movies. In this paper I surveyed how post-production in cinematography uses rendering and compositing to its advantage when the desired result is a photorealistic frame. The rendering methods compared in this thesis are ray tracing and image-based lighting. They are both prominent methods in achieving photorealism and are used widely. Ray tracing faces performance issues in photorealistic rendering but it exceeds in quality if counting time is not an issue. Image-based lighting is fairly easy to use in illuminating 3D objects because the method takes advantage of the global illumination and lighting used in the live-action scene in question. At present and in the future image-based lighting is proving to be the best method in photorealistic rendering, but ray tracing tends to be more popular method in animated movies.en
dc.format.extent24
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.other3D-ympäristö
dc.subject.otherfotorealismi
dc.subject.otherkompositointi
dc.subject.otherrenderointi
dc.subject.othertietokonegrafiikka
dc.subject.othervalaistus
dc.titleFotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705202431
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2017-05-20T13:11:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record