dc.contributor.author | Lepistö, Elina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-15T13:51:30Z | |
dc.date.available | 2017-05-15T13:51:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1701863 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53945 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden
sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen
musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat.
Tutkimukseni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on myös tapaustutkimuksen
piirteitä. Tutkimukseeni osallistui yhden ensimmäisen luokan oppilaat.
Keräsin tutkimukseni aineiston havainnoinnin, videoinnin sekä oppilaiden
itsearviointien kautta. Analysoin aineistoni teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimustuloksistani ilmeni, että ensimmäisen luokan sosiaalisista taidoista
on mahdotonta tehdä selkeää linjausta. Taidot ovat vielä vahvasti harjaantumassa.
Tuloksista paljastui, että konteksti vaikuttaa vahvasti siihen,
kuinka oppilaiden sosiaaliset taidot ilmenevät. Oppilaan sosiaalinen status vaikutti
siihen, kuinka hän käyttäytyi vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätyöskentelyyn
oppilaat tarvitsivat enemmän ohjausta kuin parityöskentelyyn. Alkuopetuksen
musiikkikasvatus vahvisti erityisesti luokan yhteistoiminnallisia taitoja,
keskustelutaitoja sekä tunnetaitoja. Positiivista vaikuttamista tapahtui musiikin
tunneilla enemmän kuin muilla oppitunneilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisten taitojen ilmenevyyttä on suotavaa
tarkastella kontekstin kautta. Musiikin tunnit antavat erinomaisen mahdollisuuden
pienten oppilaiden sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Sosiaalisten
taitojen oppimisen tavoitteet tulisikin asettaa näkyville opettajien toimesta | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (112 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | "Onks tää susta hyvä komppi?" : ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta | |
dc.title.alternative | Ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705152347 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-15T13:51:30Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |