Show simple item record

dc.contributor.authorLepistö, Elina
dc.date.accessioned2017-05-15T13:51:30Z
dc.date.available2017-05-15T13:51:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701863
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53945
dc.description.abstractTutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat. Tutkimukseni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on myös tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimukseeni osallistui yhden ensimmäisen luokan oppilaat. Keräsin tutkimukseni aineiston havainnoinnin, videoinnin sekä oppilaiden itsearviointien kautta. Analysoin aineistoni teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksistani ilmeni, että ensimmäisen luokan sosiaalisista taidoista on mahdotonta tehdä selkeää linjausta. Taidot ovat vielä vahvasti harjaantumassa. Tuloksista paljastui, että konteksti vaikuttaa vahvasti siihen, kuinka oppilaiden sosiaaliset taidot ilmenevät. Oppilaan sosiaalinen status vaikutti siihen, kuinka hän käyttäytyi vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätyöskentelyyn oppilaat tarvitsivat enemmän ohjausta kuin parityöskentelyyn. Alkuopetuksen musiikkikasvatus vahvisti erityisesti luokan yhteistoiminnallisia taitoja, keskustelutaitoja sekä tunnetaitoja. Positiivista vaikuttamista tapahtui musiikin tunneilla enemmän kuin muilla oppitunneilla. Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisten taitojen ilmenevyyttä on suotavaa tarkastella kontekstin kautta. Musiikin tunnit antavat erinomaisen mahdollisuuden pienten oppilaiden sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Sosiaalisten taitojen oppimisen tavoitteet tulisikin asettaa näkyville opettajien toimesta
dc.format.extent1 verkkoaineisto (112 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.title"Onks tää susta hyvä komppi?" : ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta
dc.title.alternativeEnsimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705152347
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-05-15T13:51:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoalkuopetus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record