Katsaus ohjelmoinnin opettamisen tavoitteisiin alakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2017Ohjelmointi tuli uutena osana vuoden 2014 opetussuunnitelmaan ja perusopetuksessa se otettiin käyttöön syksyllä 2016. Aiemmin on todettu, että tieto- ja viestintäteknologiaa opettavilla opettajilla on puute hyvistä oppimateriaaleista. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opetussuunnitelmaan peilaten, millä tavoin ja mitä opetusmateriaaleja käyttäen alakouluissa opetetaan ohjelmointia ja algoritmista ajattelua. Kandidaatintutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että oppimateriaaleja ei ole laajasti tarjolla ohjelmoinnin opettamiseen alakouluissa ja opetuksen sisältö tulee olemaan opettaja- ja koulukohtaista tavoitteiden kannalta. Programming was made a part of new Finnish curriculum in 2014. Previous research has pointed out a lack of proper ICT teaching materials. This bachelor thesis was made to explore what kind of programming study materials are used and how algorithmic thinking and programming are taught in Finnish primary schools. The results show the number of good quality study materials to be low and content of programming lessons to be school-specific with little nationwide constraints.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Katsaus ohjelmoinnin opetustyyleihin ja motivointiin
Sippola, Julia (2020)Tämän kandidaatintutkielman kartoittaa, tarkastelee ja tutkii erilaisia tapoja ja menetelmiä, miten ja millä tavoin ohjelmointia pyritään opettamaan ja motivoimaan peruskursseilla. Tavoitteena on saada kokonaisvaltainen ... -
Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa
Ihanainen, Seela (2020)Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ... -
6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
Sormunen, Karoliina (2019)Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta ... -
Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
Häkkinen, Pirjo (2019)Tämän työn teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) –opetukseen. Nämä kaikki tapaukset olivat osa Jyväskylän ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Turtiainen, Annina (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.