Show simple item record

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorMyllykangas, Bea
dc.contributor.authorPelkonen, Kiia
dc.date.accessioned2017-05-12T19:31:21Z
dc.date.available2017-05-12T19:31:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701838
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53924
dc.description.abstractLukutaidon kehityksen taustatekijöihin on liitetty fonologinen tietoisuus (esim. Holopainen, Ahonen, Tolvanen, & Lyytinen, 2000) ortografinen prosessointi (esim. Ehri, 1987) ja nopean nimeämisen taidot (esim. Landerl & Wimmer, 2008). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nopean nimeämisen (RAN) tehtävät olivat yhteydessä lukutaitoon ja sen kehitykseen. Tutkimus koostui Jyväskylän yliopiston Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus –hankkeen (FLARE) tutkimusaineistosta. Tässä tutkimuksessa käytetty lukutaidon, kognitiivisten taustataitojen ja nopean nimeämisen tehtävien aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 ja lokakuussa 2016 viidestä eri keskisuomalaisesta koulusta. Tässä tutkimuksessa oli mukana RAN-tehtävien lisäksi neljä lukutaitoa mittaavaa tehtävää sekä kognitiivisista taustatekijöistä artikulaationopeus, prosessointinopeus, fonologinen tietoisuus ja työmuisti. Aineiston analyysi suoritettiin käyttäen hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Ensimmäisellä luokalla kognitiiviset taustatekijät ja RAN-tehtävät selittivät lähes puolet lukutaidosta. RAN-kirjaimet ja RAN-numerot olivat vahvimmin yhteydessä lukutaitoon, kun taas RAN-esineet ei ollut lainkaan yhteydessä lukutaitoon. Toisella luokalla ainoastaan ensimmäisen luokan lukutaito säilyi merkitsevänä selittäjänä lukutaitoa mittaavissa tehtävissä. Tämän tutkimuksen mukaan ensimmäisellä luokalla saavutettu lukutaidon taso ennusti vahvasti toisen luokan lukutaidon tasoa, jolloin opetuksessa tulisi kiinnittää huomiota lukutaidon opetukseen juuri ensimmäisellä luokalla. Koska lukutaidon taso määräytyy ensimmäisen luokan taitotason mukaan toisellakin luokalla, jatkotutkimuksena voisi olla, millainen yhteys ensimmäisen luokan lukutaidolla on lukutaidon tasoon ylemmillä luokilla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (42 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.othernopea nimeäminen
dc.subject.otherRAN-testi
dc.titleNopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705122326
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2017-05-12T19:31:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record