dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Ryösä, Helmi | |
dc.contributor.author | Matikainen, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2017-05-12T18:13:59Z | |
dc.date.available | 2017-05-12T18:13:59Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702128 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53923 | |
dc.description.abstract | Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisen vaikeuksista ja koskettaa myös suurta osaa lukiolaisista. Suuressa osassa lukioita ei kuitenkaan tarjota erillistä erityisopetusta, vaan tukimuodot rajoittuvat lukivaikeusdiagnoosin saaneilla lähinnä lisäaikaan kokeissa. Täten vastuu mahdollisen tuen antamisesta on tällä hetkellä aineenopettajalla. Aineenopettajakoulutukseen ei kuitenkaan sisälly kattavaa tietoa oppimisen
vaikeuksista, ja siksi olemme koonneet tähän tutkielmaan ja materiaalipakettiin tietoa lukivaikeuden vaikutuksista vieraan kielen opiskeluun.
Tämän vuoksi tutkielmamme tarkoituksena on antaa lukion opettajille tiivis katsaus lukivaikeuteen sekä sen ilmenemiseen ja tukemiseen erityisesti vieraan kielen opiskelussa. Vaikka aineenopettaja ei tee diagnoosia lukivaikeudesta, tehokkaiden tukitoimien onnistumiseksi on tärkeää olla tietoinen lukivaikeuden tyypillisistä piirteistä. Tutkielma toimii täten johdantona tarjoamaamme materiaalipakettiin. Tutkielmamme ja materiaalipakettimme otsikko on metafora, joka kuvaa tämänhetkistä lukion erityisopetuksen tilaa. Sen lisäksi otsikko kuvaa aineenopettajien haasteita tukitoimien suunnittelussa
riittävän tiedon ja konkreettisten keinojen puuttuessa. Otsikon voi myös tulkita kuvaavan vieraan kielen opiskelun näyttäytymistä tiheänä viidakkona oppilaalle, jolla on lukemisen vaikeuksia.
Materiaalipaketimme tavoitteet ovat antaa lukion kieltenopettajille tietoa lukivaikeuden vaikutuksista vieraan kielen opiskeluun ja tarjota konkreettisia, helposti käyttöön otettavia keinoja mukauttaa lukion
kielten opetusta monikanavaisempaan ja lukivaikeutta huomioivampaan suuntaan, jotta kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Materiaalipakettimme pyrkii herättämään opettajien tietoisuutta lukivaikeudesta, edistämään opiskelijoiden kielellistä tietoisuutta ja metakognitiivisia taitoja sekä kannustamaan opettajia huomioimaan lukivaikeus myös lukion vieraan kielen opiskelussa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (132 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Dyslexia | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | upper secondary school | |
dc.subject.other | curriculum | |
dc.title | It's a jungle out there : a material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary school | |
dc.title.alternative | Material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705122324 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2017-05-12T18:14:00Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |