Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa multimodaalisten tekstien esiintymistä sekä niiden tulkitsemista ja tuottamista esiopetuksessa. Multimodaaliset tekstit ovat tekstejä, jotka yhdistelevät montaa eri ilmaisun kanavaa eli moodia, kuten esimerkiksi ääntä, kuvaa ja liikettä. Tutkimus toteutettiin yhdessä Keski-Suomen alueen esiopetusryhmässä havainnoimalla ryhmän toimintaympäristöä sekä tekstien tulkinnan ja tuottamisen tilanteita. Tutkimukseen osallistui 16 esiopetusikäistä 6–7-vuotiasta lasta sekä 3 ryhmän henkilökunnan jäsentä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetusryhmässä esiintyi eri tavoin painottuneita multimodaalisia tekstejä. Multimodaaliset tekstit jakautuivat auditiivisesti, visuaalisesti sekä hajullis-taktillisesti painottuneisiin teksteihin. Tekstejä esiintyi sekä digitaalisessa että painetussa muodossa. Lasten tekemät tulkinnat multimodaalisista teksteistä jakautuivat yksilölliseen sekä yhteisölliseen tulkintaan. Multimodaalisia tekstejä lapset tuottivat luomalla tekstejä kokonaan itse, tuottamalla omia tekstejä hyödyntäen muiden luomia tekstejä tai lisäämällä kommunikaation moodeja olemassa oleviin teksteihin, jolloin muodostui uusi multimodaalinen teksti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että esiopetuksessa esiintyi varsin monipuolisesti erilaisia multimodaalisia tekstejä, joita lapset aktiivisesti tulkitsivat joko itsenäisesti tai yhdessä toisten kanssa. Tuottaessaan itse multimodaalisia tekstejä toiminnassa korostui luovuus ja kekseliäisyys sekä valmiiden tekstien hyödyntäminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
Benyamin, Roosa; Hautsalo, Jasmin (2020)Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmiöitä, joita ei voida nykykäsityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirettä esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten näkökulmasta. ... -
Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
Vehviläinen, Heli (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin ... -
Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
Lehtola, Minna (2020)Tässä psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sekä opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ... -
Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuksessa
Paajala, Emmi (2015)Paajala, Emmi. Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuk-sessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatus-tieteiden laitos. 64 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjallisuuden ... -
Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
Vuorela, Liisa (2018)Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat pyrkineet vahvistamaan teknologiakasvatuksen asemaa opetuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Tablettitietokone on yksi keskeinen opetusväline, joka soveltuu helppokäyttöisyytensä ...