CSR for financial stakeholders : frame analysis of sustainability reports
Teollistumisesta lähtien, yritysten tärkein tehtävä on ollut vaurauden rakentaminen. Ajan kuluessa, vaatimukset yrityksiä kohtaan ovat muuttuneet. Ensin yritysten tuli täyttää valtion ja hallinnon sekä lain vaatimukset, mutta myöhemmin vaatimukset altruistisemmasta toiminnasta syntyivät eri sidosryhmillä.
Nykyisin, yhteiskuntavastuu on yleisesti puhuttu aihe. Globalisaatio on kasvattanut yritysten sidosryhmien määrää ja kaikilla sidosryhmillä on omat vaatimuksensa ja odotuksensa yrityksen vastuullisuudesta. Yritykset pyrkivät toimimaan vastuullisesti pitääkseen sidosryhmänsä tyytyväisinä. Tämä tutkimus pohjaa yritysten taloudellisen suorituskyvyn sekä yhteiskuntavastuun yhteydestä. Tutkimuksessa yhteiskuntavas-tuuraportit nähdään kanavana välittää yrityksen viestejä sen eri sidosryhmille. Tut-kimus pyrkii pureutumaan syvemmälle yhteiskuntavastuuraporteissa käytettyihin kehyksiin taloudellisten sidosryhmien käsityksien ja sosiaalisen konstruktioiden poh-jalta.
Tämän tutkimuksen mukaan pääkehykset yhteiskuntavastuuraporteissa taloudelli-sessa kontekstissa ovat: arvon luominen, läpinäkyvyys ja luotettavuus, maine ja brän-diarvo sekä suhteet.
Tämä tutkimus on ensimmäinen laatuaan, jossa yhteiskuntavastuuraportteja tutkitaan kehysanalyysiä käyttäen. Lisätutkimusta vaaditaan, jotta kehyksistä ja sosiaalisista konstruktioista saadaan lisää tietoa. Silti, tämä tutkimus toimii tästä näkökulmasta keskustelun avaajana tulevaisuuden tutkimukselle.
...
Since the beginning of industrialization, the most important mission for companies has been gaining wealth. During time, the demands towards companies have changed. First companies had to meet governmental and legal demands but later more altruistic demands have born from different stakeholders.
Nowadays corporate social responsibility is commonly discussed topic. Globalization has increased the number of company stakeholders and all of them have different expectations of responsibilities. Companies work to please their stakeholders and the demands of their expectations of responsibility. Companies aim to act responsively to please their stakeholders. This study thrives from correlation between financial performance and corporate social responsibility. The study considers corporate social responsibility reports as a channel for conducting corporations’ messages to its stakeholders. This study aims to look deeper into the frames of CSR reports text content in perspective of financial stakeholder and their meanings and social constructions.
This research claims that primary frames in CSR reports in financial context are: value crea-tion, transparency and trustworthiness, reputation and brand value and relationships
This study is first of its kind, where corporate social responsibility reports are studied in investor relations context by using frame analysis. Further studies are needed to gain more knowledge about the frames and social constructions. Nevertheless, this study works as a pioneer study on this field and opens discussion for future research.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Stakeholder satisfaction with corporate conflict engagement actions : Exploring the effects of goodwill, trust, and value alignment
Valentini, Chiara; Munnukka, Juha; Zhao, Hui (Elsevier, 2024)In the last decade, businesses have played an increasingly significant role in promoting stability, democracy, and human rights, particularly concerning the United Nations Sustainable Development Goals, which emphasize ... -
How can stakeholders influence management’s commitment to sustainable development of a company?
Bilciurescu, Andreea (2021)Sustainability is a concept which is gaining more and more attention. The translation of sustainable development in the business context is done through Corporate Social Responsibility (CSR). CSR is widely studied in the ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry
Vilén, Ella (2020)Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei ...