Selkokieltä vuorovaikutuksessa : tapaustutkimus Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
Tämän kandidaatintutkielman aihe on selkokielinen vuorovaikutus suomi toisena kielenä -oppijan ja äidinkielisen puhujan välillä. Selkokielistä vuorovaikutusta on tähän mennessä tutkittu hyvin vähän, kakkoskielisessä vuorovaikutuksessa ei Suomessa lainkaan. Aineistona on kaksi lukutuokioäänitettä yhdeltä Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari -toimintaan osallistuneelta lukuparilta. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Onko seniorin vuorovaikutuksessa selkokielen ohjeiden mukaisia piirteitä?
2. Onko vuorovaikutuksen selkokielisyydessä havaittavissa muutoksia ensimmäisen ja kymmenennen tuokion välillä?
Metodina tutkimuksessa on käytetty keskustelunanalyysiä aiemman, aihetta lähellä olevan tutkimuksen mallin mukaisesti. Selkokielisten piirteiden lisäksi kiinnitän huomiota myös vuorovaikutuksen ja yhteisymmärryksen kannalta ongelmallisiin kohtiin. Äänitteistä tehdyt litteraatit ovat metodiikalle tyypillistä karkeampia, sillä esimerkiksi kielen piirteet ja kehollinen viestintä on rajattu pois analyysistä.
Tulokset osoittavat, että seniorin vuorovaikutuksessa on selkokielen piirteitä, kuten lapsen orientoimista alkavaan lukutuokioon sekä ymmärryksen tarkistamista, mutta vuorovaikutusta leimaa siitä huolimatta vahva epäsymmetria. Keskustelussa voi havaita yhtymäkohtia luokkahuonevuorovaikutuksessa tyypillisiin piirteisiin.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä yhteistyökumppanilleni Niilo Mäki Instituutille, sillä niiden pohjalta Lukumummi ja -vaari -toimintaa voidaan kehittää eteenpäin. Lisäksi tuloksia voidaan kenties hyödyntää laajemminkin, esimerkiksi S2-opetuksessa ja jopa muiden selkokielen kohderyhmien parissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikieliset käytänteet korkea-asteen suomi toisena kielenä -oppituntien vuorovaikutuksessa
Heiska, Roosa (2021)Tutkielmani aiheena ovat opiskelijoiden monikieliset käytänteet korkea-asteen suomi toisena kielenä -oppitunneilla. Monikielisyys ja sen tukeminen ovat viime aikoina nousseet keskeiselle sijalle suomi toisena kielenä ... -
Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien kielivalinnat vuorovaikutuksessa
Scotson, Mia (Prologos ry, 2018)Tehokas kielen oppiminen edellyttää kielen käyttämistä vuorovaikutuksessa, mutta monilla korkeakoulutetuilla suomenoppijoilla englanti valikoituu usein yhteiseksi kieleksi suomalaisen keskustelukumppanin kanssa. Tämän ... -
S2-oppija mukana Fortnite-pelikeskustelussa : sanahaut, korjaukset ja kielenoppimisen mahdollisuudet
Poikonen, Sara (2024)Digitaalinen viihdepelaaminen on nykyisin hyvin suosittua. Sen on myös havaittu olevan hyödyllinen informaali kielenoppimistilanne. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan viihdepeli Fortniten pelaamisen aikaista kakkoskielistä ... -
Matematiikkaa vai suomea? : S2-oppijoiden oma-aloitteiset kysymykset peruskoulun matematiikan oppitunneilla
Lilja, Niina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2014)In recent years, learner-initiated actions have started to attract more and more attention in research on classroom interaction. It has been recognized that by taking the initiative and by actively contributing to the ... -
"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
Eloranta, Laura (2017)TIIVISTELMÄ Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.