Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien kielivalinnat vuorovaikutuksessa
Scotson, M. (2018). Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien kielivalinnat vuorovaikutuksessa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja, 2018, 44-59. https://doi.org/10.33352/prlg.95929
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaAuthors
Date
2018Discipline
Soveltava kielitiedeCopyright
© Kirjoittaja ja Prologos ry
Tehokas kielen oppiminen edellyttää kielen käyttämistä vuorovaikutuksessa, mutta monilla korkeakoulutetuilla suomenoppijoilla englanti valikoituu usein yhteiseksi kieleksi suomalaisen keskustelukumppanin kanssa. Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella, millaisia kielivalintoihin liittyviä positioita ilmenee korkeakoulutettujen maahanmuuttajien haastatteluissa ja mitkä tekijät kielivalintoihin vaikuttavat. Laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu 17 osallistujan haastattelusta heidän vuorovaikutuskokemuksistaan, ja tarkastelen sitä ekologisesta ja sosiokulttuurisista lähtökohdista positiointiteorian ja toimijuuden näkökulmasta. Aineistosta nousi esiin kolme keskeistä positiota: suomen kielen käyttäjä, englannin kielen käyttäjä ja suomenoppija. Positioiden muodostumiseen vaikuttivat osallistujasta itsestään ja tilanteesta johtuvat tekijät sekä vuorovaikutuskumppanin toiminta. Korkeakoulutetut maahanmuuttajat ottivat suomen kielen käyttäjän position ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa, mutta aikapaineessa tai hyvin tärkeissä kohtaamisissa kuten institutionaalisessa vuorovaikutuksessa he positioivat itsensä englannin kielen puhujiksi. Kielen oppimiseen kytkeytyvä toimijuus ilmeni ennen kaikkea siten, että osallistuja näki vuorovaikutustilanteen tarjoumana eli kielen oppimisen mahdollisuutena ja otti suomenoppijan position. Suomen kielen harjoitteleminen vuorovaikutuksessa vaati kuitenkin puhekumppanin oikea-aikaista tukea, esimerkiksi puheen mukauttamista ja toistoa. Näin ollen puhekumppanilla oli suuri merkitys kielen oppijan toimijuuden kannalta: puhekumppanin tarjoama tuki rakensi osallistujan toimijuutta, mutta englannin kieleen vaihtaminen rajoitti toimijuutta.
...


Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081118Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28852908
Metadata
Show full item recordCollections
- 2018 [10]
- Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5018]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttaja suomen kieltä käyttämässä : katsaus aikuisten maahanmuuttajien kielivalintoja koskeviin tutkimuksiin
Vauhkonen, Tanja (2017)Tämä tutkimus on suomi toisena kielenä -alan kirjallisuuskatsaus, ja sen tavoitteena on kartoittaa aiemmin tehdyt tutkimukset aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen käyttämisestä luokan ulkopuolisissa vuorovaikutustilanteissa. ... -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ... -
Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimijuus, tunteet ja käsitykset
Scotson, Mia (Kotikielen seura, 2020)Mia Scotsonin soveltavan kielitieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 12. syyskuuta 2020. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Johanna Vaattovaara Tampereen yliopistosta ja kustoksena ... -
Suomen kielen käyttämiseen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus
Scotson, Mia (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2019)Tässä artikkelissa tarkastelen sosiokulttuurisen teorian näkökulmasta kahden korkeakoulutetun suomen kielen käyttäjän kielenoppimiseen ja kielen käyttämiseen liittyviä tunteita sekä sitä, miten tunteet ja käsitykset ... -
Kotoutumiskoulutus muuttaa muotoaan : akateemisia taitoja rakentamassa
Lehtonen, Tuija; Reiman, Nina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)