Laulamisen merkitys alakoulun musiikinopetuksessa
Tutkin kandidaatintutkielmassani laulamisen merkitystä alakoulun musiikinopetuksessa. Suomen
kouluissa oppiainetta kutsuttiin vuosisatojen ajan lauluksi, ja nimen vaihtuessa musiikiksi
muuttuivat oppiaineen sisällöt myös melko radikaalisti.
Olen kiinnostunut laulunopetuksesta ja laulamisen merkityksestä alakouluikäisten oppimiseen.
Laulujen ja leikkien avulla voidaan opetella monia asioita, ilman, että edes huomaamme opettelevamme
uutta. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma painottaa edellisiä opetussuunnitelmia
enemmän laaja-alaiseen oppimiseen ja luovuuteen. Tämä antaa opettajille uusia
mahdollisuuksia oppiaineiden yhdistelyyn. Laulamisen ei tarvitse rajoittua ainoastaan musiikintunneille,
vaan musiikkia voidaan integroida lähes minkä tahansa oppiaineen kanssa.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
“Kyllä nää on niin mukavia laulaa näitä vanhoja” : varhaisilta elinvuosilta tuttujen laulujen ja yhdessä laulamisen merkitys ikääntyneelle voimavarojen näkökulmasta
Tammela, Annika (Taideyliopisto, 2022) -
Laulamisen merkitys nuorten elämässä : kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä
Mustonen, Maria (2024)Tutkin maisterintutkielmassani laulamisen merkitystä nuorille ja heidän kokemuksiaan erilaisista lauluympäristöistä. Otin selvää nuorten kokemuksista laulamiseen liittyen sekä siitä, millaisina laulajina he itseään pitävät. ... -
Mielikuvat ja musiikkiliikunta alakoulun musiikinopetuksessa
Kinnunen, Anna (2015)Kandidaatintutkielmani käsittelee mielikuvien ja musiikkiliikunnan käyttöä alakoulun musiikinopetuksessa. Teoriaosiossa avaan sekä musiikkiliikunnan että mielikuvaoppimisen käsitteitä - mitä niillä tarkoitetaan, miten niitä ... -
Oppilasarviointi alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Törmänen, Salla (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmia oppilasarviointiin musiikinopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankintamenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.