Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • Näytä aineisto
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > Näytä aineisto

Kuinka ohjata tulevaa kielenopettajaa? : Näkökulmia opettajaopiskelijoiden kertomuksista

ThumbnailPublisher's PDF
Katso/Avaa
224.8 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Kautonen, M. (2017). Kuinka ohjata tulevaa kielenopettajaa? : Näkökulmia opettajaopiskelijoiden kertomuksista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12.4.2017(Huhtikuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/kuinka-ohjata-tulevaa-kielenopettajaa-nakokulmia-opettajaopiskelijoiden-kertomuksista/
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Tekijät
Kautonen, Maria
Päivämäärä
2017
Oppiaine
Ruotsin kieliSwedish
Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat

 
Tässä artikkelissa esittelen pro gradu -tutkimustani (Kautonen 2016), joka käsittelee työn merkitystä tulevien kielenopettajien identiteetille. Tämän lisäksi olen tutkimuksessani selvittänyt, mistä ja millaista ohjausta kielten opettajaopiskelijat ovat saaneet opettajan ammattiin liittyen ja millaista ohjausta he kokevat vielä tarvitsevansa. Perinteisesti opettajan ammatti on mielletty kutsumusammatiksi, joka määrittää voimakkaasti harjoittajaansa. Tämä näkemys on kuitenkin muutoksessa koulumaailman ja sitä ympäröivän yhteiskunnan muuttumisen myötä. Miten näkemys opettajan työstä palkkatyönä muiden joukossa on rantautunut tulevien kielenopettajien ajatuksiin ja kuinka ohjaus voi tukea opettajaopiskelijoita opettajan työnkuvan mukanaan tuomissa haasteissa?
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Asiasanat
kielet ohjaus opettajat työ identiteetti

Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/kuinka-ohjata-tulevaa-kielenopettajaa-nakokulmia-opettajaopiskelijoiden-kertomuksista/

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704121988

Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26948815

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5386]
  • Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Huhtikuu 2017 [7]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Itsearviointi vieraiden kielten opetuksessa alakoulussa : opettajien näkökulmia ja oppimateriaalien analyysia 

    Lepistö, Satu (2008)
  • "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta 

    Nyyssönen, Tiina (2020)
    Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ...
  • Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset 

    Bogdanoff, Minna (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten ...
  • Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students 

    Talsi, Iiro (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen ...
  • Identity and Agency Development in a CLIL-based Teacher Education Program 

    Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (Florida State University, 2020)
    A consensus exists in applied linguistics that agency and identity are key concepts in understanding teacher development. Although a large body of research has focused on studying language teacher and learner identity and ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre