Ulkosuomalaisten lasten luku- ja kirjoitustaitojen kehittyminen suomen kielellä
Tigert, J. (2017). Ulkosuomalaisten lasten luku- ja kirjoitustaitojen kehittyminen suomen kielellä. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12.4.2017 (Huhtikuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/ulkosuomalaisten-lasten-luku-ja-kirjoitustaitojen-kehittyminen-suomen-kielella
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
20172017
Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Ulkosuomalaislapsilla on usein vaikeuksia kehittää luku- ja kirjoitustaitoja eli luki-taitoja suomen kielellä, etenkin ympäristöissä joissa valtakielen asema on erittäin vahva, kuten Yhdysvalloissa. Esittelen tässä artikkelissa tuloksia maaliskuussa 2017 Marylandin yliopistossa hyväksytystä väitöskirjatutkimuksestani. Sen teema on amerikansuomalaisten lasten sosiaalistuminen monikielisyyteen etenkin lukemisen ja kirjoittamisen kautta. Amerikansuomalaisten lasten parissa, kotona ja Suomi-koulussa kerättyjen tietojen perusteella vanhemmat ja Suomi-koulun opettajat pyrkivät varmistamaan lasten kielen ja luki-taitojen kehityksen kielenohjailulla, eli sääntelemällä mitä kieltä kotona ja Suomi-koulussa saa käyttää, sekä ohjaamalla lapsia perinteisten luku- ja kirjoitustehtävien pariin. Lasten oma toiminta, kuten englannin käyttäminen kotona suomalaisen vanhemman kanssa tai englanninkielisten videopelien pelaamiseen käytetty aika rajoittivat suomen kielen kehitystä. Lopuksi pohdin erilaisia tapoja parantaa käytänteitä sekä kotona että Suomi-kouluissa luki-taitojen kehittämisen tukemiseksi.
...
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/ulkosuomalaisten-lasten-luku-ja-kirjoitustaitojen-kehittyminen-suomen-kielella/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laaja kyselyaineisto ulkosuomalaisten poliittisesta osallistumisesta
Peltoniemi, Johanna; Wass, Hanna; Weide, Marjukka; Nemčok, Miroslav (Siirtolaisuusinstituutti, 2019)Vaikka ulkosuomalaisten määrä on ollut tasaisessa kasvussa viimeisten parinkymmenen vuoden ajan, heidän poliittinen painoarvonsa on säilynyt vähäisenä. Ulkomailla asuu yli 250 000 äänioikeutettua, mutta vain noin kymmenen ... -
Kokemuksesta vertaistukikertomukseksi : kirjoittaminen ulkosuomalaisten vertaistuen välineenä
Andreasson, Kristiina (2022)Millainen ulkosuomalaisten vertaistuen väline on kirjoittaminen? Tutkimuskysymykseeni etsin vastausta narratiivisella temaattisella analyysilla. Analyysissa käytän David Hermanin semanttisten roolien erittely -asteikkoa, ... -
2000-luvun ulkosuomalaisuus ja kansallisen identiteetin arvoitus : teemahaastattelututkimus nuorten ulkosuomalaisten näkemyksistä suomalaisuuteen, eurooppalaisuuteen ja kansainvälisyyteen
Parikka, Heli (2007)Tässä sosiologian pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan 2000-luvun ulkosuomalaisuutta identiteettiin liittyvän tematiikan kautta. Pyritään selvittämään, millaisia asioita 2000-luvun ulkosuomalaisuuteen sisältyy; mitä ... -
Kahden maan irtolainen : Namibian ulkosuomalaisten kulttuurinen identiteetti 2000-luvulla
Aaltonen, Heini (2008)ulkosuomalaiset 2000-luvulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää namibiansuomalaisten kulttuurisen identiteetin muodostumista suomalaisen ja namibialaisen yhteiskunnan ristivedossa. Tähän pyrittiin tarkastelemalla ... -
Monilukutaidon opetus on ennen kaikkea uusien kirjoitustaitojen opetusta
Kallionpää, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Täysipainoinen osallistuminen tulevaisuuden yhteiskuntaan vaatii paljon laajempia kirjoitustaitoja kuin koulun kirjoittamisen opetus tällä hetkellä tarjoaa. Uusiin opetussuunnitelmiin tuleva monilukutaito voi tarjota väylän ...