Äänen syvä ymmärtäminen: harmoninen laulu kulttuureja yhdistävänä ja kasvuun tähtäävänä metodina
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
The research consisted of the philosophical-historical part and the theoretical methodology of the part. A qualitative research was conducted through theme interviews and participatory observation.
The study looked at the harmonic singing in the ecclesiastical context and defined the experience that singing produces. The research looked at the philosophical-historical origins of harmonic singing and integrated it with the methods of systematic music science into a field of research in other sciences such as psychology, physics, vocology, music technology, occupational therapy, music therapy, theology, religion, linguistics.
The phenomenological-hermeneutical point of view, combined with the body phenomenology and the theoretical framework, was a theoretical methodology.
A qualitative research aimed at discovering the experience of harmonic singing and its importance for the enthusiast. The research assumed that a harmonic singing could be seen as a connecting cultures and growth-seeking method. The results confirm the earlier findings of the profound meaning of sound and the soundness of harmonic singing. A harmonic singing acts as a connecting cultures and growth-seeking method.
...
Tutkimus koostui filosofis–historiallisesta osasta ja teoreettisesta metodologia osasta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla.
Tutkimus tarkasteli harmonista laulua kirkollisessa kontekstissa ja määritteli sitä kokemusta, jonka laulu saa aikaan. Tutkimus tarkasteli harmonisen laulun filosofis-historiallisia lähtökohtia ja integroi sitä systemaattisen musiikkitieteen menetelmin osaksi muiden tieteiden tutkimuskenttää, kuten (psykologia, fysiikka, vokologia, musiikkiteknologia, toimintaterapia, musiikkiterapia, teologia, uskontotiede, kielitieteet).
Kokemuksen tarkastelemisessa teoreettisena metodologiana toimi fenomenologis-hermeneuttinen näkökulma, yhdistettynä ruumiinfenomenologiaan ja teoreettiseen viitekehykseen.
Laadullinen tutkimus pyrki selvittämään harmonisen laulun kokemusta ja sen merkitystä harrastajalle. Tutkimuksella oli oletuksena, että harmoninen laulu voidaan nähdä kulttuureja yhdistävänä ja kasvuun tähtäävänä metodina.
Tulokset vahvistavat aikaisempia löytöjä äänen syvällisestä merkityksestä ja harmonisen laulun hoitavuudesta. Harmoninen laulu toimii kulttuureja yhdistävänä ja kasvuun tähtäävänä metodina.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videomenetelmän käytettävyystutkimus psykoterapiassa : asiakkaiden kokemuksia ja havaintoja vaikuttavuudesta
Häll, Pasi (2023)Tausta: Teknologian hyödyntäminen psykoterapian saatavuuden parantamiseksi on lisääntynyt teknisen kehityksen myötä ja erilaiset etäterapian muodot ovat vakiintuneet osaksi mielenterveyspalveluja. Videovälitteinen psykoterapia ... -
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Hearing gestures : vocalisations as embodied projections of intentionality in designing non-speech sounds for communicative functions
Tuuri, Kai (University of Jyväskylä, 2011) -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ...