University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland

Thumbnail
View/Open
303.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Takamaa, Jesse
Date
2017
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Englannin, kuten muidenkin kielten oppimisessa on tärkeää, että oppilaat altistuvat autenttiselle kielelle. Pelkästään oppikirjoihin ja luokassa tapahtuvaan keskusteluun tukeutuminen ei yksin riitä. Informaali oppiminen mahdollistaa tämän helpolla tavalla: oppilaat voivat valita haluamansa viihteen muodon, ja jopa huomaamattaan oppia englantia vapaa-ajallaan. Tämä tutkimus pyrkii kartoittamaan, minkälaisia informaalin oppimisen tapoja oppilaat eniten hyödyntävät, kuinka usein ja kuinka paljon he niitä hyödyntävät, sekä miten informaali oppiminen vaikuttaa heidän itsearvioituun ja virallisesti arvosteltuun kielitaitoonsa. Aineistona tutkimuksessa käytettiin kyselyä, joka jaettiin 40:lle erään Keski-Suomen lukion opiskelijalle. Tutkimus on suurimmaksi osaksi määrällinen, mutta kyselyssä esitettiin myös yksi avoin kysymys. Tulokset analysoitiin tilastoanalyysilla frekvenssien sekä korrelaatioiden mukaan. Tuloksista käy ilmi, että opiskelijat hyödynsivät informaalia oppimista usein viikon aikana, mutta melko pienissä ajanjaksoissa. Kaikista eniten opiskelijat hyödyntävät informaalin oppimisen tapoja, jotka käyttivät elektroniikkaa, mutta eivät vaadi heiltä suoraa kielen tuottamista. Tällaiset tavat olivat myös vahvimmin yhteydessä heidän itsearviointeihinsa ja kurssiarvosanoihinsa. Tuloksista käy ilmi, että informaalia oppimista voisi hyvinkin hyödyntää myös opetuksessa, ja etenkin edellä mainitut informaalin oppimisen tavat, jotka hyödyntävät elektroniikkaa mutta eivät vaadi kielen tuottoa, olisivat todennäköisesti siihen tarkoitukseen tehokkaita. ...
Keywords
English language learning informal learning self-assessment language proficiency
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704282112

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3265]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre