dc.contributor.advisor | Rantala, Anja. | |
dc.contributor.author | Autio, Maaret | |
dc.date.accessioned | 2017-04-25T15:39:41Z | |
dc.date.available | 2017-04-25T15:39:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1695383 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53678 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkitystä esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen merkityksen esiopetuksen opettajat antavat HOJKSin kirjauksille, ja miten he hyödyntävät kirjauksia esiopetuksen toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eri oppimisympäristöjen merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä yksilöhaastatteluja yhden keskisuuren kaupungin esiopetuksen opettajille. Haastatteluaineistoa kerättiin yhteensä seitsemältä esiopetuksen opettajalta, joiden esiopetusryhmässä oli pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluva lapsi. Aineisto analysoitiin sekä aineistolähtöisellä, että teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämä tutkimus osoitti, että HOJKSin kirjausten merkitys on tukea lapsen kehitystä, ohjata opettajien esiopetuksen suunnittelutyötä sekä toimia yhteistyön välineenä vanhempien, esiopetuksen opettajien ja moniammatillisen tiimin välillä. HOJKSeihin kirjattiin eniten sosiaaliseen ja pedagogiseen oppimisympäristöihin liittyviä tavoitteita, joilla tuettiin lasten kehitystä. Niihin liittyvät tavoitteet näkyivät vahvasti HOJKSiin kirjatuissa tavoitteissa sekä toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsen oikeus saada erityistä tukea esiopetuksessa toteutuu HOJKSin kirjausten avulla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (76 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | esiopetus | |
dc.subject.other | erityinen tuki | |
dc.subject.other | HOJKS | |
dc.subject.other | kirjausten merkitys | |
dc.subject.other | toiminnan suunnittelu | |
dc.subject.other | oppimisympäristöt | |
dc.title | HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704252085 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-04-25T15:39:41Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | HOJKS | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |