University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa

Thumbnail
View/Open
253.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kalliomäki, Heidi
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Kalliomäki, Heidi. 2017. Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, su- kupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa. Erityispedago- giikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 30 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko koetut minäpystyvyy- den lähteet erilaisia eri muuttujien suhteen. Lähteet ovat Albert Banduran so- siokognitiivisen teorian mukaan aiemmat kokemukset, mallioppiminen, ympä- ristön antama palaute sekä suorituksen aikana koetut tunteet ja tuntemukset. Tutkimuksessa selvitetään, onko sukupuolella, luokka-asteella tai lukemissuju- vuuden taitotasolla yhteyttä koettuihin minäpystyvyyden lähteisiin eri tavoin. Minäpystyvyyttä on tutkittu vasta vähän Suomessa ja alakoulussa. Tutkimusaineisto on Self-efficacy and Learning Disability Intervention (SEL- DI) –tutkimuksen ensimmäinen mittauskerta. Aineistossa selvitettiin 1327:n 2-5- luokkalaisen oppilaan lukemisen minäpystyvden tasoa kyselyllä. Aineistossa mitattiin myös oppilaiden lukutaidon tasoa kolmella eri testillä: ALLU – ala- koulun lukutestillä, Luksu – lukusujuvuustestillä, sekä tekstin lukemisen testil- lä. Oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään lukemissujuvuuden taitotason mukaan: heikkoihin, keskimääräisiin ja taitaviin lukijoihin. Tytöt kokivat sekä mallioppimisen että ympäristön palautteen poikia posi- tiivisemmin. Nuoremmat oppilaat kokivat vanhempia positiivisemmin mal- lioppimisen ja ympäristön palautteen, ja vanhemmat oppilaat kokivat enem- män negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Taitavilla lukijoilla aiemmat koke- mukset ja ympäristön antama palaute olivat heikkoja lukijoita positiivisempia, kun taas heikot lukijat kokivat enemmän negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Lukemissujuvuuden taitotason suhteen eroja koetuissa minäpystyvyyden lähteissä oli eniten. Tulokset olivat aiempien tutkimusten mukaisia, joten minä- pystyvyyden tutkimuksen voi ajatella olevan yleistettävissä myös suomalaiseen alakouluun. ...
Keywords
minäpystyvyys ikä sukupuoli lukeminen lukutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202028

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin 

    Junikka, Mirka (2021)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ...
  • Luokka-asteen ja sukupuolen vaikutus matematiikan ja lukemisen minäpystyvyyteen 2- 5 luokkalaisilla 

    Seppänen, Heidi (2015)
    Tässä Pro gradu – tutkielmassa tarkastellaan luokka- asteen ja sukupuolen vaikutusta 1) matematiikan ja 2) lukemisen minäpystyvyyteen. Tutkittavat ovat 2-5 luokkalaisia perusopetuksen oppilaita. Tutkimus on osa isompaa ...
  • Lukutaidon, sukupuolen ja vanhempien koulutuksen yhteys nuorten koulutusodotuksiin 

    Pulkkinen, Jonna; Sirén, Marjo (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
  • Pystyvyysuskomusten merkitys suomalaisten alakoululaisten lukemissujuvuuden tukemisessa 

    Hakulinen, Johanna (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pystyvyysuskomusten merkitystä alakouluikäisten oppilaiden lukutaidon tukemisessa. Säännönmukaisissa kirjoitusjärjestelmissä, kuten suomen kirjoitusjärjestelmässä, heikkojen lukijoiden ...
  • Yhdessä eteenpäin : vertaisryhmätoiminta aikuisopiskelijoiden minäpystyvyyden tunteen vahvistajana 

    Taipale, Sanna (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre