Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
Kalliomäki, Heidi. 2017. Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, su- kupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa. Erityispedago- giikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 30 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko koetut minäpystyvyy- den lähteet erilaisia eri muuttujien suhteen. Lähteet ovat Albert Banduran so- siokognitiivisen teorian mukaan aiemmat kokemukset, mallioppiminen, ympä- ristön antama palaute sekä suorituksen aikana koetut tunteet ja tuntemukset. Tutkimuksessa selvitetään, onko sukupuolella, luokka-asteella tai lukemissuju- vuuden taitotasolla yhteyttä koettuihin minäpystyvyyden lähteisiin eri tavoin. Minäpystyvyyttä on tutkittu vasta vähän Suomessa ja alakoulussa.
Tutkimusaineisto on Self-efficacy and Learning Disability Intervention (SEL- DI) –tutkimuksen ensimmäinen mittauskerta. Aineistossa selvitettiin 1327:n 2-5- luokkalaisen oppilaan lukemisen minäpystyvden tasoa kyselyllä. Aineistossa mitattiin myös oppilaiden lukutaidon tasoa kolmella eri testillä: ALLU – ala- koulun lukutestillä, Luksu – lukusujuvuustestillä, sekä tekstin lukemisen testil- lä. Oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään lukemissujuvuuden taitotason mukaan: heikkoihin, keskimääräisiin ja taitaviin lukijoihin.
Tytöt kokivat sekä mallioppimisen että ympäristön palautteen poikia posi- tiivisemmin. Nuoremmat oppilaat kokivat vanhempia positiivisemmin mal- lioppimisen ja ympäristön palautteen, ja vanhemmat oppilaat kokivat enem- män negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Taitavilla lukijoilla aiemmat koke- mukset ja ympäristön antama palaute olivat heikkoja lukijoita positiivisempia, kun taas heikot lukijat kokivat enemmän negatiivisia tunteita ja tuntemuksia.
Lukemissujuvuuden taitotason suhteen eroja koetuissa minäpystyvyyden lähteissä oli eniten. Tulokset olivat aiempien tutkimusten mukaisia, joten minä- pystyvyyden tutkimuksen voi ajatella olevan yleistettävissä myös suomalaiseen alakouluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukutaidon, sukupuolen ja vanhempien koulutuksen yhteys nuorten koulutusodotuksiin
Pulkkinen, Jonna; Sirén, Marjo (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
Suomalaislasten lukemissujuvuuden kehitys toisen kouluvuoden aikana
Pöyliö, Hanna (2014) -
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ... -
Päätteillä sujuvaksi lukijaksi? : lukemissujuvuuden kehittäminen morfologista tietoisuutta edistämällä ja morfeemeja toistavasti harjaannuttamalla
Paananen, Maria (2015)Paananen, Maria. 2015. Päätteillä sujuvaksi lukijaksi? Lukemissujuvuuden kehittäminen morfologista tietoisuutta edistämällä ja morfeemeja toistavasti harjaannuttamalla. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän ... -
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.