Show simple item record

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorManninen, Milja
dc.date.accessioned2017-04-20T05:42:09Z
dc.date.available2017-04-20T05:42:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1695198
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53634
dc.description.abstractKehittämishankkeet ovat julkisella sektorilla muotoutuneet keskeisiksi ohjauksen välineiksi valtion ja Euroopan unionin taholta. Kehittämishankkeet haastavat niitä toteuttavia organisaatioita, sillä oppiminen niistä ei ole aina itsestään selvää, vaikka kehittämisessä ja muutoksessa on aina kyse myös oppimisesta. Tutkielman tavoitteina olikin tarkastella diskurssianalyyttisin keinoin, millaisia työssä oppimiseen liittyviä diskursseja kehittämishankkeisiin liitetään, miten kehittämishankkeet positioituvat suhteessa perustehtävään ja millaisia vaikutuksia työssä oppimiseen liittyvillä diskursseilla on oppimiseen kehittämishankkeista. Tutkielman kohteena oli kaksi oppisopimustoimistoa. Tuloksiksi muotoutui kaksi diskurssia: osallistumis- ja omaksumisdiskurssit. Näistä rakentui työyhteisökohtaisia jatkumoita. Omaksumiskurssi rakentui yksilön omaksumiseen perustuvan, perinteistä, formaalia oppimista edustaviin ja osallistumisdiskurssi sosiokonstruktiivisen, osallistumiseen liittyviin merkityksiin. Omaksumisdiskurssissa kehittämishankkeet positioitu-vat perustehtävän ulkopuolisiksi ja osallistumisdiskurssissa sen sisäisiksi. Näyttääkin siltä, että omaksumiseen rakentunut diskursiivinen todellisuus rajoittaa kehittämishankkeista oppimista osaksi työyhteisön ja organisaation osaamista. Osallistumiseen liittyvä diskurssi sen sijaan tukee työyhteisökohtaista juurtumista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertyössä oppiminen
dc.subject.otherkehittämishanke
dc.subject.otherreflektio
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.otheromaksuminen
dc.subject.otherosallistuminen
dc.subject.othertiedon luominen
dc.titlePelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
dc.title.alternativeKehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704202025
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2017-04-20T05:42:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysokehittämisprojektit
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoomaksuminen
dc.subject.ysoosallistuminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record