University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia

Thumbnail
View/Open
547.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Manninen, Milja
Date
2017
Discipline
Aikuiskasvatus

 
Kehittämishankkeet ovat julkisella sektorilla muotoutuneet keskeisiksi ohjauksen välineiksi valtion ja Euroopan unionin taholta. Kehittämishankkeet haastavat niitä toteuttavia organisaatioita, sillä oppiminen niistä ei ole aina itsestään selvää, vaikka kehittämisessä ja muutoksessa on aina kyse myös oppimisesta. Tutkielman tavoitteina olikin tarkastella diskurssianalyyttisin keinoin, millaisia työssä oppimiseen liittyviä diskursseja kehittämishankkeisiin liitetään, miten kehittämishankkeet positioituvat suhteessa perustehtävään ja millaisia vaikutuksia työssä oppimiseen liittyvillä diskursseilla on oppimiseen kehittämishankkeista. Tutkielman kohteena oli kaksi oppisopimustoimistoa. Tuloksiksi muotoutui kaksi diskurssia: osallistumis- ja omaksumisdiskurssit. Näistä rakentui työyhteisökohtaisia jatkumoita. Omaksumiskurssi rakentui yksilön omaksumiseen perustuvan, perinteistä, formaalia oppimista edustaviin ja osallistumisdiskurssi sosiokonstruktiivisen, osallistumiseen liittyviin merkityksiin. Omaksumisdiskurssissa kehittämishankkeet positioitu-vat perustehtävän ulkopuolisiksi ja osallistumisdiskurssissa sen sisäisiksi. Näyttääkin siltä, että omaksumiseen rakentunut diskursiivinen todellisuus rajoittaa kehittämishankkeista oppimista osaksi työyhteisön ja organisaation osaamista. Osallistumiseen liittyvä diskurssi sen sijaan tukee työyhteisökohtaista juurtumista. ...
Alternative title
Kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
Keywords
työssä oppiminen kehittämishanke reflektio ammatillinen toimijuus omaksuminen osallistuminen tiedon luominen työssäoppiminen kehittämisprojektit toimijuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202025

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24998]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta 

    Malin, Aino-Maria; Lahti, Sini (2022)
    Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista ...
  • Työssä oppiminen ja luovuus IT-alan tuotekehitysorganisaatiossa 

    Aalto, Terhi (2016)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaista työssä oppiminen ja luovuus ovat informaatioteknologian tuotekehitysorganisaatiossa, ja miten niitä voidaan edistää. Tutkimus oli laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla ...
  • Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä 

    Huovila, Panu (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteitä itsenäisessä myyntityössä esiintyy, ja mitkä tekijät resursoivat ja rajoittavat itsenäistä myyntityötä tekevien myyjien ...
  • Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla 

    Suhonen, Rosariina (2021)
    Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työssäoppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkittävä osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista ...
  • Transformative Authorship Through Critical Dialogue : Concepts, Theory, and Practice 

    Sarja, Anneli; Arvaja, Maarit (SAGE Publications, 2023)
    This conceptual article deals with components and concepts of transformative learning, emphasizing the organization-level perspective on critical reflection. The discussion leans on the concept of transformative authorship ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre