University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ilmisubjektin esiintyvyys kirjoitetussa oppijansuomessa

Thumbnail
View/Open
861.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Törö, Mikael
Date
2017
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tämä maisterintutkielma selvittää ilmisubjektin esiintyvyyttä kirjoitetussa oppijansuomessa. Tutkimus on aihealueeltaan suomi toisena kielenä -tutkimusta. Ilmisubjektin käyttöä kirjoitetussa oppijansuomessa ei ole vastaavanlaisesti tutkittu. Tutkimus pyrkii selvittämään, miten ilmisubjekti esiintyy yksikön 1. persoonassa Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) eri taitotasoilla. Lisäksi tutkitaan sitä, esiintyykö ilmisubjekti poikkeavasti eri semanttisissa verbiluokissa. Myös selvitetään, vaikuttaako verbin esiintymisfrekvenssi siihen, kuinka usein verbi on ilmisubjektillinen. Ilmisubjektilla tarkoitetaan persoonamuotoisen verbin yhteyteen ilmipantua pronominisubjektia. Tutkimuksessa on eroteltu aineiston yksikön 1. persoonan verbit seuraaviin semanttisiin luokkiin: tila, teko ja muutos, liike, puhe, psykologinen tila ja prosessi, perpektio, abstraktit ja kielto. Toinen kieli on kielenoppijan ensikielestä poikkeava kieli, jota hän oppii opittavan kielen käyttöympäristössä. Oppijankieli on kielenoppijan toisen kielen tuotosta, jossa on useita kehitysvaiheita. Oppijankielen tuotosta voi-daan mitata EVK:n taitotasoilla. Tutkimusaineistona toimii Jyväskylän yliopiston Topling-hankkeen suomenkielinen aineisto. Aineistoa on kerätty suomalaisissa ala- ja yläkouluissa sekä lukioissa suomea toisena kielenä opiskelevilta oppilailta. Aineiston tekstit on arvosteltu EVK:n taitotasoille A1–C2. Tutkimusta on tehty aineistopohjaisena korpustutkimuksena. Tutkimuksessa ilmenee, että ilmisubjektin esiinty-vyys vähenee tasaisesti, kun taitotaso nousee. Eri semanttisten verbiluokkien välillä on myös eroavaisuuksia: ilmisubjektia esiintyy eniten teko- ja muutosverbeissä sekä liikeverbeissä, vähiten tilaverbeissä ja abstrakteissa verbeissä. Verbin esiintymisfrekvenssi vaikuttaa osassa semanttisia verbiluokkia niin, että frekventeimmät verbit ovat vähemmän ilmisubjektillisia kuin vähemmän esiintyvät. Kaikki frekventeimmät verbit eivät kuitenkaan ole selkeästi heikosti ilmisubjektillisia. Lisätutkimusta on mahdollista tehdä esimerkiksi siitä, miten eri tekstilajeissa ilmisubjektia käytetään. Myös S2-oppimateriaalien vaikutusta ilmisubjektin käyttöön olisi hedelmällistä tarkastella. Lisäksi mielenkiintoista olisi myös selvittää, poikkeaako ilmisubjektin käyttö natiivien ja suomenoppijoiden kirjoituksissa toisistaan eri kehitysvaiheissa. Erityisen kiinnostavaa olisi tietää, käyttävätkö natiivit 2.–4. luokkalaiset juurikaan vähemmän ilmisubjektia kuin suomenoppijat. ...
Keywords
Topling suomi toisena kielenä kielen oppiminen persoonapronominit subjekti semantiikka korpustutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202023

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21161]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre