Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Ilmisubjektin esiintyvyys kirjoitetussa oppijansuomessa

Thumbnail
Katso/Avaa
861.4 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Törö, Mikael
Päivämäärä
2017
Oppiaine
Suomen kieliFinnish

 
Tämä maisterintutkielma selvittää ilmisubjektin esiintyvyyttä kirjoitetussa oppijansuomessa. Tutkimus on aihealueeltaan suomi toisena kielenä -tutkimusta. Ilmisubjektin käyttöä kirjoitetussa oppijansuomessa ei ole vastaavanlaisesti tutkittu. Tutkimus pyrkii selvittämään, miten ilmisubjekti esiintyy yksikön 1. persoonassa Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) eri taitotasoilla. Lisäksi tutkitaan sitä, esiintyykö ilmisubjekti poikkeavasti eri semanttisissa verbiluokissa. Myös selvitetään, vaikuttaako verbin esiintymisfrekvenssi siihen, kuinka usein verbi on ilmisubjektillinen. Ilmisubjektilla tarkoitetaan persoonamuotoisen verbin yhteyteen ilmipantua pronominisubjektia. Tutkimuksessa on eroteltu aineiston yksikön 1. persoonan verbit seuraaviin semanttisiin luokkiin: tila, teko ja muutos, liike, puhe, psykologinen tila ja prosessi, perpektio, abstraktit ja kielto. Toinen kieli on kielenoppijan ensikielestä poikkeava kieli, jota hän oppii opittavan kielen käyttöympäristössä. Oppijankieli on kielenoppijan toisen kielen tuotosta, jossa on useita kehitysvaiheita. Oppijankielen tuotosta voi-daan mitata EVK:n taitotasoilla. Tutkimusaineistona toimii Jyväskylän yliopiston Topling-hankkeen suomenkielinen aineisto. Aineistoa on kerätty suomalaisissa ala- ja yläkouluissa sekä lukioissa suomea toisena kielenä opiskelevilta oppilailta. Aineiston tekstit on arvosteltu EVK:n taitotasoille A1–C2. Tutkimusta on tehty aineistopohjaisena korpustutkimuksena. Tutkimuksessa ilmenee, että ilmisubjektin esiinty-vyys vähenee tasaisesti, kun taitotaso nousee. Eri semanttisten verbiluokkien välillä on myös eroavaisuuksia: ilmisubjektia esiintyy eniten teko- ja muutosverbeissä sekä liikeverbeissä, vähiten tilaverbeissä ja abstrakteissa verbeissä. Verbin esiintymisfrekvenssi vaikuttaa osassa semanttisia verbiluokkia niin, että frekventeimmät verbit ovat vähemmän ilmisubjektillisia kuin vähemmän esiintyvät. Kaikki frekventeimmät verbit eivät kuitenkaan ole selkeästi heikosti ilmisubjektillisia. Lisätutkimusta on mahdollista tehdä esimerkiksi siitä, miten eri tekstilajeissa ilmisubjektia käytetään. Myös S2-oppimateriaalien vaikutusta ilmisubjektin käyttöön olisi hedelmällistä tarkastella. Lisäksi mielenkiintoista olisi myös selvittää, poikkeaako ilmisubjektin käyttö natiivien ja suomenoppijoiden kirjoituksissa toisistaan eri kehitysvaiheissa. Erityisen kiinnostavaa olisi tietää, käyttävätkö natiivit 2.–4. luokkalaiset juurikaan vähemmän ilmisubjektia kuin suomenoppijat. ...
Asiasanat
Topling suomi toisena kielenä kielen oppiminen persoonapronominit subjekti semantiikka korpustutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202023

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Epäsuora henkilöön viittaaminen oppijansuomessa 

    Seilonen, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä 

    Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015)
  • Variaatio oppimisen osoittajana ja ohjaajana 

    Martin, Maisa; Kaivapalu, Annekatrin (Kotikielen seura, 2021)
  • University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes 

    Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)
    In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ...
  • Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa 

    Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre