dc.contributor.advisor | Aimo Naukkarinen | |
dc.contributor.advisor | Ulla Maija Valleala | |
dc.contributor.author | Vallin, Fanni | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T10:16:25Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T10:16:25Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1695184 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53624 | |
dc.description.abstract | Tutkimus esittelee Suomen koulutusviennin tämän hetken tilannetta ja kehittämisehdotuksia
koulutusviennin edistämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on
luoda uusi yhteenveto vuoden 2010 Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämän
yhteenvedon tilalle ja tarjota ehdotuksia viennin kehittämiseksi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla
asiantuntijahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan koulutusviennin
kentällä toiminutta asiantuntijaa, joiden haastattelut litteroitiin ja
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Suomalainen koulutusosaaminen on pitkään nähty mahdollisena vientituotteena,
mutta asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Tämän tutkimuksen
tulokset osoittavat suomalaisella koulutusviennillä olevan kysyntää, mutta toteutus
ei ole ollut tavoitteiden mukaista. Puutteet toimijoiden välisessä yhteistyössä,
markkinoinnissa, investoinneissa ja korkeakoulujen tavoitteellisessa
toiminnassa estävät olemassa olevan potentiaalin käytön. Vuoteen 2010 verrattuna
positiivisina ilmiöinä voidaan nostaa lisääntynyt yhteistyö, lakimuutokset
sekä koulutusvientiä toteuttavien yritysten määrän kasvu. Kehittämisehdotuksia
tilanteen edistämiseksi ovat erilaiset toimet yhteistyön, korkeakoulujen ja
koulutusviennin rakenteiden kehittämisen suhteen.
Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että koulutusvientiä toteuttaneiden
yritysten tulisi luoda oma koulutusvientiklusteri. Lisäksi johtopäätöksistä
ilmenee koulutusviennillä ja kehitysyhteistyöllä olevan samankaltaista osaamispääomaa,
mikä olisi pyrittävä hyödyntämään yhteistyön kautta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | koulutusvienti | |
dc.subject.other | kehitysyhteistyö | |
dc.subject.other | suomalainen koulutusosaaminen | |
dc.subject.other | kansainvälisyys | |
dc.subject.other | yhteistyö | |
dc.title | Suomalainen koulutusvienti ja sen kehittämisehdotukset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704192017 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-04-19T10:16:26Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulutusvienti | |
dc.subject.yso | kehitysyhteistyö | |
dc.subject.yso | kansainvälisyys | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |