Suomalainen koulutusvienti ja sen kehittämisehdotukset
Tutkimus esittelee Suomen koulutusviennin tämän hetken tilannetta ja kehittämisehdotuksia
koulutusviennin edistämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on
luoda uusi yhteenveto vuoden 2010 Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämän
yhteenvedon tilalle ja tarjota ehdotuksia viennin kehittämiseksi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla
asiantuntijahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan koulutusviennin
kentällä toiminutta asiantuntijaa, joiden haastattelut litteroitiin ja
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Suomalainen koulutusosaaminen on pitkään nähty mahdollisena vientituotteena,
mutta asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Tämän tutkimuksen
tulokset osoittavat suomalaisella koulutusviennillä olevan kysyntää, mutta toteutus
ei ole ollut tavoitteiden mukaista. Puutteet toimijoiden välisessä yhteistyössä,
markkinoinnissa, investoinneissa ja korkeakoulujen tavoitteellisessa
toiminnassa estävät olemassa olevan potentiaalin käytön. Vuoteen 2010 verrattuna
positiivisina ilmiöinä voidaan nostaa lisääntynyt yhteistyö, lakimuutokset
sekä koulutusvientiä toteuttavien yritysten määrän kasvu. Kehittämisehdotuksia
tilanteen edistämiseksi ovat erilaiset toimet yhteistyön, korkeakoulujen ja
koulutusviennin rakenteiden kehittämisen suhteen.
Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että koulutusvientiä toteuttaneiden
yritysten tulisi luoda oma koulutusvientiklusteri. Lisäksi johtopäätöksistä
ilmenee koulutusviennillä ja kehitysyhteistyöllä olevan samankaltaista osaamispääomaa,
mikä olisi pyrittävä hyödyntämään yhteistyön kautta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulutuksen asiantuntijana vieraassa kulttuurissa : suomalainen koulutusvientiasiantuntijatyö sekä kulttuuriäly
Hietala, Samuli (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella suomalaista koulutusvientiä toteuttavia koulutusvientiasiantuntijoita, heidän työtään ja kykyään toimia vieraassa kulttuurikontekstissa. Koulutusta ei voida sellaisenaan ... -
Navigating connectivity expectations and work–life boundaries through sensemaking in global teams
Leppäkumpu, Jonna; Sivunen, Anu (Routledge, 2024)Connectivity expectations, the experience of being expected to be technologically connected to work during non-work hours, can pose challenges for employees working in a global environment. This study employs the sensemaking ... -
Kehitysmaatutkimuksesta kansainvälisen kehitystyön tutkimukseen
Järvelä, Marja (Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2002) -
Conclusions
Wessel, Margit van; Kontinen, Tiina; Nyigmah, Bawole Justice (Routledge, 2023)This concluding chapter returns to the questions posed in the introductory chapter, reflects on the answers to these provided by the individual chapters, and reviews the main insights emerging from the five sections of the ... -
Environmental Collaboration and Conflict Resolution : Community-based Natural Resource Governance in Rural Uganda 2023 : course report
Dobrynin, Denis; Ojwang, Frank; Mustalahti, Irmeli; Karembe, Ahimbisibwe; Tumaini, Ubaldus; Byekwaso, Jordan; Peltonen, Lasse; Wright, Kristen; Nabulya, Eve; Kontinen, Tiina; Herdieckerhoff, Ida; Ngaka, Willy (Itä-Suomen yliopisto, 2023)The course was designed around community-based natural resources governance. The course was built on theoretical frameworks related to natural resource conflicts, conflict elements and analysis, conflict resolution strategies, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.