Koulutuksen asiantuntijana vieraassa kulttuurissa : suomalainen koulutusvientiasiantuntijatyö sekä kulttuuriäly
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella suomalaista koulutusvientiä toteuttavia
koulutusvientiasiantuntijoita, heidän työtään ja kykyään toimia vieraassa
kulttuurikontekstissa. Koulutusta ei voida sellaisenaan tuotteistaa ja viedä maasta toiseen,
minkä seurauksena koulutusvientiä toteutetaan monin eri tavoin. Tässä tutkimuksessa
koulutusvientiä tarkastellaan osaamisen vientinä, jolla tarkoitetaan koulutuksen
asiantuntijuuden vientiä eli suomalaisten koulutusasiantuntijoiden lähettämistä ulkomaille.
Tutkimuksen kohteena ovat suomalaiset koulutusvientiasiantuntijat, jotka toimivat
expatriaatteina eli ulkomaan kohteeseen lähetettyinä asiantuntijoina.
Tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa tietoa toistaiseksi vähän tutkitusta asiantuntijajoukosta,
tarkastelemalla koulutusvientiasiantuntijoiden expatriaattityön haasteita, työhön
kohdistettuja odotuksia sekä yleisiä arvoja ja asenteita. Tutkimuksen toisena ja
tärkeimpänä tehtävänä oli selvittää koulutusvientiasiantuntijoiden kulttuurienvälistä
kompetenssia, jota tutkimuksessa selvitettiin kulttuuriälyn käsitteen ja mittarin avulla..
Tutkimuksen tutkimusmetodiksi valittiin Survey ja tutkimus toteutettiin Internet-
pohjaisena kyselylomaketutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu 68 (kpl)
jyväskyläläisen koulutusvientiyritys EduCluster Finland Oy:n palveluksessa
työskennelleestä asiantuntijasta, jotka ovat toimineet eripituisia jaksoja koulutuksen
asiantuntijatehtävissä eri puolella maailmaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin mm.
faktorianalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu mm.
asiantuntijuuden, kulttuurienvälisen kompetenssin ja kulttuuriälyn käsitteiden ympärille.
Tutkimuksen perusteella koulutusvientiasiantuntijat vastasivat hyvin aikaisempien
tutkimusten expatriaattiasiantuntijoita, jotka kuitenkin kohdistivat työhönsä enemmän
henkilökohtaisia, itsensä kehittämiseen liittyviä odotuksia. Koulutusvientiasiantuntijat
arvioivat oman kulttuuriälynsä verrattain hyvin korkeaksi, vaikka kokivatkin vieraassa
kulttuurissa työskentelyn osittain melko haasteelliseksi. Kokonaisuudessaan
asiantuntijoiden havaittiin olevan hyvin motivoituneita ja halukkaita työskentelemään
erilaisten kulttuurien ja ihmisten kanssa. Globalisaation myötä kansainväliset kohtaamiset
tulevat kuitenkin yhä tiiviimmäksi osaksi myös jokaisen suomalaisen arkea.
Koulutusvientiä voidaankin pitää vain yhtenä esimerkkinä kulttuurienvälisen osaamisen
merkityksen laajemmasta kasvusta.
...
Muu nimeke
Suomalainen koulutusvientiasiantuntijatyö sekä kulttuuriälyMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikulttuurisen opetuksen opiskelijoiden vuorovaikutuskokemukset vieraassa kulttuurissa
Koivumaanaho, Päivi (2002) -
Vaihto-oppilaiden kielen oppiminen vieraassa kulttuurissa
Saarikalle, Hellevi (2001) -
Ulkomailla opettaminen haasteena ja rikkautena : opettajien kokemuksia
Koikkalainen, Maija; Leinonen, Heidi (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ulkomailla työskennelleet suomalaiset opettajat ovat kokeneet ulkomailla opettamisen ja millaisia valmiuksia ulkomailla opettaminen heidän mielestään edellyttää. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.