Suomalainen koulutusvienti ja sen kehittämisehdotukset
Tutkimus esittelee Suomen koulutusviennin tämän hetken tilannetta ja kehittämisehdotuksia
koulutusviennin edistämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on
luoda uusi yhteenveto vuoden 2010 Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämän
yhteenvedon tilalle ja tarjota ehdotuksia viennin kehittämiseksi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla
asiantuntijahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan koulutusviennin
kentällä toiminutta asiantuntijaa, joiden haastattelut litteroitiin ja
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Suomalainen koulutusosaaminen on pitkään nähty mahdollisena vientituotteena,
mutta asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Tämän tutkimuksen
tulokset osoittavat suomalaisella koulutusviennillä olevan kysyntää, mutta toteutus
ei ole ollut tavoitteiden mukaista. Puutteet toimijoiden välisessä yhteistyössä,
markkinoinnissa, investoinneissa ja korkeakoulujen tavoitteellisessa
toiminnassa estävät olemassa olevan potentiaalin käytön. Vuoteen 2010 verrattuna
positiivisina ilmiöinä voidaan nostaa lisääntynyt yhteistyö, lakimuutokset
sekä koulutusvientiä toteuttavien yritysten määrän kasvu. Kehittämisehdotuksia
tilanteen edistämiseksi ovat erilaiset toimet yhteistyön, korkeakoulujen ja
koulutusviennin rakenteiden kehittämisen suhteen.
Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että koulutusvientiä toteuttaneiden
yritysten tulisi luoda oma koulutusvientiklusteri. Lisäksi johtopäätöksistä
ilmenee koulutusviennillä ja kehitysyhteistyöllä olevan samankaltaista osaamispääomaa,
mikä olisi pyrittävä hyödyntämään yhteistyön kautta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23403]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulutuksen asiantuntijana vieraassa kulttuurissa : suomalainen koulutusvientiasiantuntijatyö sekä kulttuuriäly
Hietala, Samuli (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella suomalaista koulutusvientiä toteuttavia koulutusvientiasiantuntijoita, heidän työtään ja kykyään toimia vieraassa kulttuurikontekstissa. Koulutusta ei voida sellaisenaan ... -
Monikerroksista toimijuutta ja monitasoista vaikutusta : Euroopan unioni ja suomalainen korkeakoulupolitiikka
Ala-Vähälä, Timo; Juusola, Henna; Moisio, Johanna; Saarinen, Taina (Eduskuntatutkimuksen keskus. Turun yliopisto, 2020)Koulutuspolitiikka ei subsidiariteettiperiaatteen mukaisesti kuulu Euroopan unionissa EU:n vaan jäsenmaiden toimivaltaan. Euroopan unionilla on kuitenkin niin sanottua pehmeää sääntelyvaltaa, joka toteutuu yhteistyön ja ... -
Monitasoinen ja monialainen toimijuus : Euroopan unioni ja suomalainen korkeakoulupolitiikka
Ala-Vähälä, Timo; Juusola, Henna; Moisio, Johanna; Saarinen, Taina (Sigillum, 2021) -
ELINET-symposium kokosi yhteen lukutaitotoimijoita : kansainvälisestä yhteistyöstä intoa työhön
Sulkunen, Sari (FinRA ry, 2018)ELINET-verkosto (European Literacy Policy Network) järjesti heinäkuun lopulla lukutaitosymposiumin Kölnissä, Saksassa. Symposiumiin kokoontui satakunta lukutaitotutkijaa, opettajaa ja kouluttajaa sekä lukutaidon parissa ... -
Parliament and the Press : Forging the United Nations in Wartime Britain, 1939–45
Holmila, Antero (Wiley-Blackwell, 2020)During the Second World War, not only the United States but also Great Britain played a leading role in planning and establishing the United Nations (UN) as a new international organisation to replace the League of Nations. ...