Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2017Poikkeus, P. 2017. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.–2. luokan liikunnanopetuksessa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 49 s., 2 liitettä.
Tutkimukseni tarkasteli sosiaalisten vuorovaikutustaitojen ilmenemistä alkuopetuksen liikunnan tunneilla. Kartoitin sosiaalisia vuorovaikutustaitoja kehittäviä harjoitteita sekä selvitin opettajien kokemuksia niiden opettamisesta. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot jaettiin osa-alueisiin Paytonin ym. (2000) tekemän luokittelun mukaisesti aktiiviseen kuunteluun, ilmaisuun ja viestintään, yhteistyöhön, neuvotteluun, kieltäytymiseen ja avun etsimiseen.
Tutkimusjoukkona oli neljä alkuluokkien liikunnanopettajaa kolmesta eri alakoulusta. Havainnoin ensin jokaisen opettajan pitämää liikuntatuntia sosiaalisten vuorovaikutustaitojen osa-alueiden näkökulmasta. Toisena tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Analysoin tuloksia tutkimusongelmien ja teemojen pohjalta ja selvitin tämän kautta tehokkaimpia ja heikoimpia harjoituksia vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen.
Tulokset osoittivat, että sosiaaliset vuorovaikutustaidot ilmenevät olennaisena osana liikunnan opetuksessa. Opettajat näkivät liikunnan oppiaineena, jonka puitteissa sosiaalisia vuorovaikutustaitoja on mahdollista harjoittaa jopa enemmän kuin muissa oppiaineissa. Omat keinot koettiin riittävinä, mutta kehitettävääkin löytyi. Tehokkaimmiksi harjoituksiksi osoittautuivat erilaiset pari- ja ryhmäharjoitteet. Hyvät vuorovaikutustaidot helpottivat työskentelyä niin liikunnantunneilla kuin niiden ulkopuolellakin. Opettajien haasteena onkin harjoittaa hyvin tärkeiksi koettuja sosiaalisia taitoja fyysisten taitojen ohessa.
...
Poikkeus, P. 2017. Social interaction skills in first grades´ physical education. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Sport Pedagogy, 49 pp., 2 appendices.
My study was monitoring appearance of social interaction skills in physical education classes of first and second grades. I was surveying exercises which improve social interaction skills and investigating teacher experiences on teaching those skills. Social interaction skills were divided in sections according to Payton et al (2000): Active listening, expressive communication, co-operation, negotiation, refusal and help seeking.
Research group consisted of four first and second grade teachers from three different elementary schools. At first I monitored every teachers PE class from the social interaction skills sections standpoint. Secondary method of study was half structured theme interview. By analyzing research problems and themes I clarified most efficient and inefficient exercises for training social interaction skills.
Results pointed that social interaction skills appear in physical education substantially. Teachers viewed physical education as a subject in which there is even more possible to train social interaction skills than in other subjects. Own means for teaching were evaluated to be adequate but there was also room for improvement. Most efficient exercises were different types of pair and group exercises. Good social interaction skills will ease working in PE classes as outside of them as well. The challenge for the teachers is to exercise highly important experienced social skills together with physical skills.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
Arkoma, Jussi; Riekkinen, Ella (2015)Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen ... -
Vastuuntuntoisuuden edistäminen yläkoulun 7. luokan liikuntatunneilla : Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin mukaisen opetusintervention suunnittelu ja toteutus
Konttinen, Ilari; Myllymäki, Tessa (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opetusinterventio Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin pohjalta sekä tutkia, miten mallin pohjalta toteutettu liikunnan opetusjakso vaikuttaa oppilaiden ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Alanen, Jaakko (2019)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin ... -
Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
Laaksonen, Meri (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhmänä toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.