Erään ensikodin päiväryhmätoiminta pienen lapsen kehityksen erityisenä tukena
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erään ensikotiyhdistyksen avopalvelumuotoisen päiväryhmän roolia pienen lapsen kehityksen erityisessä tukemisessa. Tavoitteena oli kuvailla päiväryhmätoiminnan monimuotoisia työtapoja ja ymmärtää niiden merkitys pienen lapsen kehityksen tukemiselle. Aineisto kerättiin haastattelemalla päiväryhmän ohjaajia ja ryhmään osallistuneita äitejä. Päiväryhmätoiminnan merkitystä tarkasteltiin tässä tutkimuksessa näin ollen sekä työntekijän että asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena oli saavuttaa monipuolista tietoa niistä erityisen tuen muodoista, joiden nähtiin edistävän pienen lapsen tervettä kasvua ja kehitystä päiväryhmäkontekstissa.
Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla korostaen empiiristä tietoa ja peilaten tutkimustuloksia teoriatietoon. Ohjaajien ja äitien kokemukset jakautuivat seuraavanlaisesti: Äitien näkemyksen mukaan tuki oli ollut ennen kaikkea kokonaisvaltaista ja arjen toimintaan limittyvää. Äidit kertoivat saaneensa itse tukea omaan käytökseensä vanhempana, mutta mainitsivat myös lapsen saaneen muun muassa kannustusta ja rohkaisua sosiaalisten ja motoristen taitojen harjoitteluun sekä tukea turvallisen kiintymyssuhteen muodostamiseen. Lisäksi äidit nostivat esille perheen voimavaroja tukevan toiminnan. Ohjaajien vastauksissa korostui toisaalta päiväryhmän rakenteellinen tuki sekä toisaalta ohjaajien tarjoama ohjaus, keskustelutuki ja mallintaminen.
Keskeisiksi teemoiksi tutkimustuloksissa nousivat lapsen saama erityinen tuki vanhemmuudessa kasvamisen kautta, ympäristötekijöiden kautta sekä lapsen omien kehityksellisten tarpeiden kautta. Tuki kohdistui lapseen joko suoraan tai välillisesti, ja se ilmeni sekä ohjaajien toiminnassa että päiväryhmän rakenteissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa
Ala-Lahti, Sonja (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ... -
Kodin ja koulun yhteistyö lapsen kasvun ja kehityksen tukena alakoulussa
Lepistö, Minna (2009) -
Erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista ja lasten kehittelemät digitaaliset ratkaisut sen tukena
Nygård, Eija (2019)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista. Miten lapset ymmärsivät mielen ja mielen hyvinvoinnin käsitteen? Millaiset asiat lapset kokivat mielen hyvinvointia ... -
Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
Hanka, Johanna (2017)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä ...