dc.contributor.advisor | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Rannila, Sari | |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T14:11:11Z | |
dc.date.available | 2017-04-11T14:11:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1694708 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53571 | |
dc.description.abstract | Keskustelut kuuluvat kiinteänä osana varhaiskasvatuksen työtapoihin päiväkotikontekstissa. Keskusteluissa luodaan kasvattajien välistä, yhteistä todellisuutta muun muassa ryhmän lapsista, toimintatavoista ja -ympäristöstä. Toisinaan keskusteluihoin osallistuu ryhmän ulkopuolinen, kiertävä erityislastentarhanopettaja, jolloin tässä moniammatillisessa keskustelussa kasvattajien puheen kohteena ovat erityisesti tukea saavat lapset.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kasvattajat puhuvat lapsista näissä päiväkodin konsultaatiokeskusteluissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista kuvaa kasvattajat lapsista näissä keskusteluissa puheellaan rakentavat. Myös keskusteluihin osallistuneiden kasvattajien, sekä keskustelun kohteena olevien lasten positiot olivat tarkastelun kohteina.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi ja analyysimenetelmänä diskurssianalyysi. Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusaineisto koostui viidestä kasvattajien ja kiertävien erityislastentarhanopettajien välisestä, nauhoitetusta konsultaatiokeskustelusta.
Tässä tutkimuksessa kasvattajien lapsista tuottama puhe jaettiin kolmeen eri puhetapaan: vikapuheeseen, vahvuuspuheeseen ja oikeuspuheeseen. Puheen tavat eivät esiinny tarkkarajaisina, vaan jokaisessa tavassa esiintyy esimerkiksi toista keskustelijaa myötäilevää puhetta ja lasta ymmärtävää puhetta. Keskustelijoiden sekä lasten positiot myös vaihtelevat samankin puhetavan sisällä.
Koska kieli ja puhe tuottavat merkityksiä ja rakentavat kuvaa lapsista, ei ole yhdentekevää, kuinka kasvattajat lapsista päiväkodin konsultaatiotilanteissa puhuvat. Tämän tutkimuksen havaintojen perusteella kasvattajilla on mahdollisuus pohtia omia puhetapojaan. Lisäksi kasvattajat voivat miettiä, millaista kuvaa lapsista ja lapsuudesta he luovat näiden omien puhetapojensa kautta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (76 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | lapsi | |
dc.subject.other | kasvattaja | |
dc.subject.other | puhetapa | |
dc.subject.other | konsultaatiokeskustelu | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.title | "Se on menny kyllä eteenpäin" : diskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissa | |
dc.title.alternative | Diskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704111968 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2017-04-11T14:11:12Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | kasvattajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | keskustelu | |
dc.subject.yso | konsultointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |