Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorRannila, Sari
dc.date.accessioned2017-04-11T14:11:11Z
dc.date.available2017-04-11T14:11:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1694708
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53571
dc.description.abstractKeskustelut kuuluvat kiinteänä osana varhaiskasvatuksen työtapoihin päiväkotikontekstissa. Keskusteluissa luodaan kasvattajien välistä, yhteistä todellisuutta muun muassa ryhmän lapsista, toimintatavoista ja -ympäristöstä. Toisinaan keskusteluihoin osallistuu ryhmän ulkopuolinen, kiertävä erityislastentarhanopettaja, jolloin tässä moniammatillisessa keskustelussa kasvattajien puheen kohteena ovat erityisesti tukea saavat lapset. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kasvattajat puhuvat lapsista näissä päiväkodin konsultaatiokeskusteluissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista kuvaa kasvattajat lapsista näissä keskusteluissa puheellaan rakentavat. Myös keskusteluihin osallistuneiden kasvattajien, sekä keskustelun kohteena olevien lasten positiot olivat tarkastelun kohteina. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi ja analyysimenetelmänä diskurssianalyysi. Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusaineisto koostui viidestä kasvattajien ja kiertävien erityislastentarhanopettajien välisestä, nauhoitetusta konsultaatiokeskustelusta. Tässä tutkimuksessa kasvattajien lapsista tuottama puhe jaettiin kolmeen eri puhetapaan: vikapuheeseen, vahvuuspuheeseen ja oikeuspuheeseen. Puheen tavat eivät esiinny tarkkarajaisina, vaan jokaisessa tavassa esiintyy esimerkiksi toista keskustelijaa myötäilevää puhetta ja lasta ymmärtävää puhetta. Keskustelijoiden sekä lasten positiot myös vaihtelevat samankin puhetavan sisällä. Koska kieli ja puhe tuottavat merkityksiä ja rakentavat kuvaa lapsista, ei ole yhdentekevää, kuinka kasvattajat lapsista päiväkodin konsultaatiotilanteissa puhuvat. Tämän tutkimuksen havaintojen perusteella kasvattajilla on mahdollisuus pohtia omia puhetapojaan. Lisäksi kasvattajat voivat miettiä, millaista kuvaa lapsista ja lapsuudesta he luovat näiden omien puhetapojensa kautta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (76 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlapsi
dc.subject.otherkasvattaja
dc.subject.otherpuhetapa
dc.subject.otherkonsultaatiokeskustelu
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.title"Se on menny kyllä eteenpäin" : diskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissa
dc.title.alternativeDiskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704111968
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2017-04-11T14:11:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokeskustelu
dc.subject.ysokonsultointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot