"Se on menny kyllä eteenpäin" : diskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissa
Keskustelut kuuluvat kiinteänä osana varhaiskasvatuksen työtapoihin päiväkotikontekstissa. Keskusteluissa luodaan kasvattajien välistä, yhteistä todellisuutta muun muassa ryhmän lapsista, toimintatavoista ja -ympäristöstä. Toisinaan keskusteluihoin osallistuu ryhmän ulkopuolinen, kiertävä erityislastentarhanopettaja, jolloin tässä moniammatillisessa keskustelussa kasvattajien puheen kohteena ovat erityisesti tukea saavat lapset.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kasvattajat puhuvat lapsista näissä päiväkodin konsultaatiokeskusteluissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista kuvaa kasvattajat lapsista näissä keskusteluissa puheellaan rakentavat. Myös keskusteluihin osallistuneiden kasvattajien, sekä keskustelun kohteena olevien lasten positiot olivat tarkastelun kohteina.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi ja analyysimenetelmänä diskurssianalyysi. Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusaineisto koostui viidestä kasvattajien ja kiertävien erityislastentarhanopettajien välisestä, nauhoitetusta konsultaatiokeskustelusta.
Tässä tutkimuksessa kasvattajien lapsista tuottama puhe jaettiin kolmeen eri puhetapaan: vikapuheeseen, vahvuuspuheeseen ja oikeuspuheeseen. Puheen tavat eivät esiinny tarkkarajaisina, vaan jokaisessa tavassa esiintyy esimerkiksi toista keskustelijaa myötäilevää puhetta ja lasta ymmärtävää puhetta. Keskustelijoiden sekä lasten positiot myös vaihtelevat samankin puhetavan sisällä.
Koska kieli ja puhe tuottavat merkityksiä ja rakentavat kuvaa lapsista, ei ole yhdentekevää, kuinka kasvattajat lapsista päiväkodin konsultaatiotilanteissa puhuvat. Tämän tutkimuksen havaintojen perusteella kasvattajilla on mahdollisuus pohtia omia puhetapojaan. Lisäksi kasvattajat voivat miettiä, millaista kuvaa lapsista ja lapsuudesta he luovat näiden omien puhetapojensa kautta.
...
Muu nimeke
Diskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyys lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymisen tukemisessa
Helkkula, Erika (2023)Tarkoituksena oli tutkia, millainen minäpystyvyys varhaiskasvatuksen kasvattajilla on tukea lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi tarkasteltiin, eroavatko varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyyden ... -
"Uuden edessähän sitä ollaan" : kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelmasta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
Partanen, Heidi (2018)Papilio-ohjelma on sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisen haasteiden ehkäisyyn kehitetty ohjelma varhaiskasvatusikäisille lapsille (Scheithauer, Bondü, Hess & Mayer 2016, 157). Tämän tutkimuksen ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Lasten kuuleminen Helsingin Sanomien lapsiin liittyvissä lehtijutuissa
Kiviaho, Leea (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia lasten näkemysten kuule mista Helsingin Sanomissa. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (12. ja 13. artikla 1989) mukaan lasten näkemysten kuuleminen heitä koskettavissa ... -
Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Salonen, Emilia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.