dc.contributor.advisor | Isosomppi leena | |
dc.contributor.author | Takala, Esa | |
dc.date.accessioned | 2017-04-08T13:31:48Z | |
dc.date.available | 2017-04-08T13:31:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1694467 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53536 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Esa Takala 2017. Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen
luokan oppilailla. Kvantitatiivinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden koulumenestykseen
liittyvistä motivaatiopiirteistä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus
Chydenius. Kasvatus tieteen Pro gradu- tutkielma. 63 s. ja 4 liitettä.
Syksyllä 2016 käyttöönotettavan uudistuneen opetussuunnitelman yhtenä laaja-alaisen osaamisen
tavoitteena on ajattelun ja oppimisen taitojen kehittäminen. Tavoitteena on löytää uusia
työskentelytapoja, joilla parannetaan oppilaiden kouluviihtyvyyttä, opiskelumotivaatiota ja oppimisilmapiiriä.
Tavoitteellista oppimista pidetään taitona, jonka voi oppia. Kehittyäkseen se vaatii
tuekseen opiskelumotivaatiota.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen yhteys eri motivaatiopiirteillä ja sukupuolella
on koulumenestykseen.Tutkimukseen osallistui 203 kuudennen luokan oppilasta neljän kunnan
alueelta eri puolilta Etelä-Pohjanmaata. Aineisto kerättiin nimettöminä kyselylomakkeen avulla
kvantitatiivista tutkimustapaa noudattaen keväällä 2016.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Paul Pintrichin (1991) tutkijaryhmän kehittelemään Motivated
Strategies for learning - kyselylomaketta (MSLQ). Tutkimuskysymykset suuntautuivat kolmeen
Pintrichin motivaatiomittarin osa-alueeseen: arvokomponentteihin, odotuskomponentteihin sekä
koehermostuneisuuteen. Tutkimuksen yhteydessä motivaatiomittarin validiteettia ja reliabiliteettia
tarkastellessa kävi ilmi, ettei Paul Pintrichin (1991) kyselylomakemittaria (MSLQ) voitu
käyttää suoraan 6.- luokan oppilaiden motivaation mittaamiseen. Tässä tutkimuksessa kyselylomakkeen
(MSLQ) 31:stä kysymyksestä vain 16 kelpuutettiin tutkimustuloksien kuvaamiseen.
Motivaatiomittari (MSLQ) kesti kuitenkin kohtuullisesti sille asetetut validiteettiin ja reliabiliteettiin
liittyvät vaatimukset.
Pisa-tutkimuksien mukaan poikien osaamisen tasossa on tapahtunut viime vuosina selvää laskua.
Tutkimukseen kerättyjen lukuaineiden keskiarvojen perusteella voisi hiukan toiveekkaasti olettaa,
että poikien osaamisen tason lasku hiukan loivenisi tulevaisuudessa. Tutkimustulokset tukivat
oletusta, että arvo - ja odotuskomponentit sekä koeahdistuneisuus ovat yhteydessä opiskelumotivaatioon
ja siten myös koulumenestykseen.
Avainsanat: opiskelumotivaatio, motivaatiomittari, koulumenestyjä | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (71 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Opiskelumotivaatio | |
dc.subject.other | motivaatiomittari | |
dc.subject.other | koulumenestyjä | |
dc.title | Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704081936 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-04-08T13:31:49Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |