Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
TIIVISTELMÄ
Esa Takala 2017. Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen
luokan oppilailla. Kvantitatiivinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden koulumenestykseen
liittyvistä motivaatiopiirteistä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus
Chydenius. Kasvatus tieteen Pro gradu- tutkielma. 63 s. ja 4 liitettä.
Syksyllä 2016 käyttöönotettavan uudistuneen opetussuunnitelman yhtenä laaja-alaisen osaamisen
tavoitteena on ajattelun ja oppimisen taitojen kehittäminen. Tavoitteena on löytää uusia
työskentelytapoja, joilla parannetaan oppilaiden kouluviihtyvyyttä, opiskelumotivaatiota ja oppimisilmapiiriä.
Tavoitteellista oppimista pidetään taitona, jonka voi oppia. Kehittyäkseen se vaatii
tuekseen opiskelumotivaatiota.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen yhteys eri motivaatiopiirteillä ja sukupuolella
on koulumenestykseen.Tutkimukseen osallistui 203 kuudennen luokan oppilasta neljän kunnan
alueelta eri puolilta Etelä-Pohjanmaata. Aineisto kerättiin nimettöminä kyselylomakkeen avulla
kvantitatiivista tutkimustapaa noudattaen keväällä 2016.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Paul Pintrichin (1991) tutkijaryhmän kehittelemään Motivated
Strategies for learning - kyselylomaketta (MSLQ). Tutkimuskysymykset suuntautuivat kolmeen
Pintrichin motivaatiomittarin osa-alueeseen: arvokomponentteihin, odotuskomponentteihin sekä
koehermostuneisuuteen. Tutkimuksen yhteydessä motivaatiomittarin validiteettia ja reliabiliteettia
tarkastellessa kävi ilmi, ettei Paul Pintrichin (1991) kyselylomakemittaria (MSLQ) voitu
käyttää suoraan 6.- luokan oppilaiden motivaation mittaamiseen. Tässä tutkimuksessa kyselylomakkeen
(MSLQ) 31:stä kysymyksestä vain 16 kelpuutettiin tutkimustuloksien kuvaamiseen.
Motivaatiomittari (MSLQ) kesti kuitenkin kohtuullisesti sille asetetut validiteettiin ja reliabiliteettiin
liittyvät vaatimukset.
Pisa-tutkimuksien mukaan poikien osaamisen tasossa on tapahtunut viime vuosina selvää laskua.
Tutkimukseen kerättyjen lukuaineiden keskiarvojen perusteella voisi hiukan toiveekkaasti olettaa,
että poikien osaamisen tason lasku hiukan loivenisi tulevaisuudessa. Tutkimustulokset tukivat
oletusta, että arvo - ja odotuskomponentit sekä koeahdistuneisuus ovat yhteydessä opiskelumotivaatioon
ja siten myös koulumenestykseen.
Avainsanat: opiskelumotivaatio, motivaatiomittari, koulumenestyjä
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29711]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motivaatio ja minäkäsitys lukutaidon ja koulumenestyksen selittäjinä yläkouluikäisillä oppilailla
Lahtinen, Elina (2008) -
Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
Hiekkanen, Rosa (2016)Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ... -
Kiusaaminen koulussa ja ohjatussa liikunnassa kuudennen luokan oppilailla
Okkonen, Arttu; Myllylä, Hannu (2011) -
Pelillistäminen ja sen vaikutukset opiskelumotivaatioon
Kaski, Jussi (2020)Tämä tutkielma tehdään kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy pelillistämiseen sekä sen vaikutuksiin opiskelumotivaatiossa. Tutkielman tavoitteena on esitellä aiheesta tehtyä tutkimusta, niiden tuloksia sekä laajentaa ... -
Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
Veijonen, Konsta (2021)Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan ...