"...se on semmone mukava ope - mukava ja rento ja pitää hyvin huolta meistä kaikista siellä tunneilla..." : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneilla
Päivämäärä
2014Moisio, M & Peltoniemi, J. 2014. ”…se on semmone mukava ope – mukava ja rento ja pitää hyvin huolta meistä kaikista siellä tunneilla…” Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 106 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista ja koululiikunnasta tuomalla esiin sellaisia kokemuksia, jotka olivat maahanmuuttajaoppilaille itselleen merkityksellisiä.
Tutkimus oli menetelmällisiltä perusratkaisuiltaan laadullinen, jossa oli fenomenologis- hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta maahanmuuttajaoppilasta. Haastateltavat olivat iältään 18-20 -vuotiaita ja he olivat asuneet Suomessa 5-10 vuotta. Tutkimusajankohtana haastateltavat opiskelivat Keski-Suomessa joko lukiossa tai ammattikoulussa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja kerättiin touko- ja kesäkuun 2013 aikana. Saatu laadullinen haastatteluaineisto litteroitiin ja se analysoitiin sisällön analyysilla.
Haastatellut maahanmuuttajaoppilaat kokivat liikunnanopettajan persoonan ja vuorovaikutuksen tärkeimmiksi tekijöiksi koululiikuntatunnilla. Liikunnanopettaja koettiin välittäväksi, rajoja asettavaksi ja turvalliseksi aikuiseksi sekä avoimeksi ja helposti lähestyttäväksi inhimilliseksi ihmiseksi, joka pitää työstään ja kannustaa sekä tukee oppilaitaan. Maahanmuuttajaoppilaat kokivat, että liikunnanopettajan kanssa käytävä verbaalinen kanssakäyminen oli haasteellista, joka ilmeni ymmärretyksi tulemisen ja ymmärtämisen vaikeuksina. Maahanmuuttajaoppilaiden kokeman mukaan liikunnanopettajilla ei ollut aikaa kohdata heitä. Tämän lisäksi maahanmuuttajaoppilaat kokivat, ettei heillä ollut mahdollisuutta tuoda esiin omaa kulttuuriaan liikuntatunneilla. Maahanmuuttajaoppilaat kokivat kuuluvansa liikuntaryhmään ja se koettiin tärkeäksi. Haastateltujen oppilaiden mukaan liikunnanopettajan toiminnalla on suuri merkitys sille, miten maahanmuuttajaoppilas pääsee osaksi liikuntaryhmää. Oppilaat katsoivat voivansa vaikuttaa liikuntatunnin päätöksentekoon.
Tulokset kannustavat näkemään liikunnanopettajan työn kasvatuksellisen luonteen merkityksellisenä maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa. Liikunnanopettajilta tarvitaan haasteisiin tarttuvaa työotetta työskenneltäessä maahanmuuttajaoppilaiden kanssa ja tätä tulisi yhteiskunnan tukea. Liikunnanopettajakoulutusta tulisi entisestään kehittää vastaamaan työtodellisuutta monikulttuurisuus- sekä tunne- ja vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. On tärkeää lisätä monikulttuuristen oppilasryhmien kanssa toimivien liikunnanopettajien tietoisuutta maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksista ja siten edesauttaa liikunnanopettajan ja maahanmuuttajaoppilaan välistä yhteistyötä.
...
Muu nimeke
Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneillaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29534]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
Karjalainen, Heli (2014)Karjalainen, Heli. ”Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään” MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN KOKEMUKSIA SUOMALAISESTA KOULUSTA. Erityispedagogiikan pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. ... -
Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
Huhtala, Jenna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten koululiikunta vaikuttaa nuorten ajatuksiin ja käsityksiin omasta itsestä lukiolaisten tyttöjen näkökulmasta tarkasteltuna. Tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään koululiikuntaan ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Kun maahanmuuttajaoppilas ja luokanopettaja kohtaavat : maahanmuuttajaoppilaiden ja luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumisesta suomalaiseen kouluun
Häkkinen, Johanna; Koskela, Johanna (2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.