Show simple item record

dc.contributor.authorVaittinen, Riikka
dc.date.accessioned2017-04-05T12:56:03Z
dc.date.available2017-04-05T12:56:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53502
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkimuksessa tutkitaan lukion B2-oppimäärän kirjasarjan (Magazin.de) kolmea ensimmäistä julkaistua osaa. Näkökulmana ja tutkimuksen kohteena ovat suulliset tehtävät. Tässä sekä määrällisessä, että laadullisessa tutkimuksessa tutkitaan, mikä suullisten tehtävien osuus kirjoissa on ja millaisiin tehtävätyyppeihin ne jakautuvat. Yhtenä näkökulmana analyysissa on myös uuden lukion opetussuunnitelman (2016) ja eurooppalaisen viitekehyksen asettamat tavoitteet B2-oppimäärän opetukselle ja osaamiselle. Teoriaosassa käsitellään tälle kandidaatin tutkielmalle keskeiset käsitteet: suullinen kielitaito ja siihen liitettynä eurooppalainen viitekehys, sekä suullinen kielitaito vieraan kielen opetuksessa. Myös saksa vieraana kielenä Suomessa, sekä oppikirja opetusvälineenä esitellään teoriaosassa. Analyysissa tutkitaan kirjoista löytyviä suullisia tehtäviä, tässä apuna on käytetty aiemmin tehtyä Pro-Gradu tutkielmaa aiheesta. Tutkimuksessa selvisi, että suullisten tehtävien lukumäärä ja variaatio on lisääntynyt oppikirjoissa, mutta tehtävät keskittyvät edelleen autenttisuuden ja itsetuottamisen sijaan siltikin enemmän selkeisiin annettuihin ohjeisiin, jolloin oppilaat eivät pääse itse tuottamaan suullisia tekstejä niin paljoa. Tutkimuksessa selvisi myös, että tehtävätyypit tukevat oppilaiden ääntämisen oppimista. Valtakunnallisen opetussuunnitelman ja eurooppalaisen viitekehyksen antamat kriteerit näkyivät tehtävissä.fi
dc.format.extent33
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersuullinen kielitaito
dc.subject.othersaksan kieli
dc.subject.otheroppikirjat
dc.titleDie mündliche Sprachkompetenz in den Sprechübungen des Lehrwerkes Magazin.de
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704051911
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman language and cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.date.updated2017-04-05T12:56:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record