Musiikkiliikunta ja tanssi alakoulussa
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus tanssin ja musiikkiliikunnan hyödyntämisestä alakoulun musiikinopetuksessa. Musiikin lähestyminen liikkuen ja leikkien on lapsille luontevaa. Siksi halusinkin tutkielmassani perehtyä näiden työtapojen tutkimiseen ja siihen, minkälaisia tavoitteita musiikkiliikunnan ja tanssin hyödyntämisestä opetuksessa voidaan saavuttaa.
Tutkimukseni myötä huomasin, kuinka monipuolisia tanssikasvatuksen ja musiikkiliikunnan tavoitteet oppimiselle ovat. Oppiminen ei kosketa vain oppilaan musiikillisia taitoja, vaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, kuten tunneperäisten, sosiaalisten sekä älyllisten valmiusten kasvamista. Myös fyysinen ja motorinen puoli kehittyvät musiikkiliikunnan ja tanssikasvatuksen toimintatavoilla. Musiikinopetus ja liikkuminen kulkevat käsi kädessä ja näin ollen tekevät oppimisesta kehollista, kokonaisvaltaista toimintaa.
Tutkimukseni kautta opettajat ja opettajaksi opiskelevat saavat tietoa erityisesti tanssikasvatukseen ja musiikkiliikuntaan liittyvistä tavoitteista, mikä voi innostaa lisäämään näiden toimintatapojen käyttöä opetuksessa. Musiikkiliikunnan ja tanssin hyödyntämisellä monipuolistetaan musiikin oppimista ja siihen liittyviä työtapoja, mikä voi auttaa ja helpottaa lasten oppimista niin musiikissa kuin muillakin oppimisen osa-alueilla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua
Saari, Sanna-Maria (2019)Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa ... -
Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
Saari, Sanna-Maria (2021)Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. ... -
Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun
Kartiovaara, Sanna (2015)Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.