dc.contributor.advisor | Eteläpelto, Anneli | |
dc.contributor.author | Vähänen, Erno | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T09:31:44Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T09:31:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1690880 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53412 | |
dc.description.abstract | Vähänen, E. 2017. Teknisen työn opettajien ammatillinen toimijuus, identiteetti ja työtyytyväisyys. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 93 sivua.
Tutkimuksessa tarkastellaan teknisen työn opettajien kokemuksia omasta ammatillisesta toimijuudestaan, identiteetistään ja työtyytyväisyydestään.
Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa peruskoulussa ja yliopistossa työskentelevää teknisen työn opettajaa. Aineiston analysointi on suoritettu aineistolähtöisesti temaattisella sisällönanalyysi-menetelmällä. Aineistosta on muodostettu teknisen työn opettajien ammatillista toimijuutta ja identiteettiä kuvaavat osa-alueet sekä heidän työtyytyväisyyttään kuvaavat tekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknisen työn opettajien toimijuus koettiin vahvana työn sisältöihin vaikuttamisena, itsensä toteuttamisena, ammattitaidon kehittämisenä ja työssä jaksamisesta huolehtimisena. Opettajien toimijuutta heikensivät hallinto, byrokratia ja pessimistinen suhtautuminen tulevaisuuteen sekä työssä tapahtuviin muutoksiin. Peruskoulun teknisen työn opettajien toimijuus osoitti heikentymisen merkkejä eläkeiän kynnyksellä. Teknisen työn opettajien ammatillinen identiteetti näyttäytyi kasvatuksellisena otteena työhön. Näin he valmistavat oppilaitaan pärjäämään tulevaisuudessa, vaikka heille itselleen tulevaisuus näyttäytyy epävarmana ja huolestuttavana. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (93 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Ammatillinen identiteetti | |
dc.subject.other | ammatillinen toimijuus | |
dc.subject.other | teknisen työn opettaja | |
dc.subject.other | työtyytyväisyys | |
dc.title | Teknisen työn opettajien ammatillinen toimijuus, identiteetti ja työtyytyväisyys | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703301821 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2017-03-30T09:31:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | tekninen työ | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työtyytyväisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |